Terug naar de Motorpagina


Een stator tester : CX8000


Toch jammer, vond ik, dat de Rode Rakker nu blokloos staat. En waar zijn die meet resultaten van de stator toch, anders moet ik alles maar even overnieuw meten. En och, ik heb toch niets anders te doen, behalve wachtten totdat het schip met geld binnenkomt. Dus meet ik nogmaals de statorwaarden en sh#t, pen vergeten....

Kan dat nou niet makkelijker ?

Het zou best wel makkelijk zijn als er een statortester bestond, eentje die je aan de PC kunt hangen en die dan de waarden op het scherm geeft. Maar die bestaat niet. Misschien.......

Laagohmmige weerstandsmeting is een aparte tak van sport, merk ik al snel. Het eenvoudigste is natuurlijk U1:U2=R1:R2. Met dat als uitgangspunt, en het feit dat ik nog ergens twee Velleman K8000 I/O kaarten heb liggen ga ik aan de slag. Maar hoe ik ook probeer, ik krijg steeds de verkeerde waarden in mijn testopstelling. Een volautomatische statortester vereist een extra relaiskaart, en dat gaat ernstig in de papieren lopen, en een nieuwe stator heeft toch voorrang boven een relaiskaart. Een halfautomaat dan ?
Ik kom erachter dat dat wel mogelijk is. Maar dan moet ik wel een dubbele 12-standen schakelaar gebruiken, de ene helft voor de meting zelf, en de andere helft voor de aanduiding van wat ik nou meet.

Met één van de vier AD convertors die de K8000 heeft, kan ik de totale spanning meten. Met een tweede AD convertor meet ik de spanning na de voorschakelweerstand. Dus kan ik de spanningsval over de voorschakelweerstand berekenen. En de weerstand is bekend. Dus kan ik de stroom door die ene voorschakelweerstand berekenen, en dus weet ik, hoeveel stroom er door de te meten spoel loopt, die in serie met de voorschakelweerstand staat. En dus is de weerstand van de spoel uit te rekenen.

In formule vorm geeft dit:

Urref=Utot-Urx, vervolgens Itot=Urref/Rref en dan Rx=Urx/Itot

en in samengestelde vorm, om het moeilijk te maken, is het

Rx=Urx / ((Utot-Urx)/Rref)

waarbij geldt dat:
Utottotale spanning
Urrefspanning over de referentie weerstand
Urxspanning over de spoel
Itottotale stroom
Rrefreferentie weerstand
Rxweerstand van de spoel


Tot zover de theorie. Maar werkt dat ook in de praktijk ? De uit losse draden en testklemmetjes bestaande proefopstelling werkt voor drie losse circuits. Ook het testprogramma'tje, wat in de haast in elkaar geflanst is, lijkt te werken.

Alle losse stukjes worden nu min of meer netjes samengebouwd tot de eerste halfautomatische cx-statortester ter wereld. Draden worden samengebundeld, weerstanden gesoldeerd, kabeltjes aangesloten. Het lijkt wat te worden.


... een halfautomatische stator tester...

Het programma wordt iets aangepast, zodat het er een beetje overzichtelijk uitziet. De test, op m'n zoldertje, geeft goede resultaten. Nu wordt het tijd om het in het echt te proberen. Vanwege financiële bezwaren gebruik ik geen Honda-connectoren. Met losse stekers wordt de statortester, die de naam CX8000 heeft gekregen, aan de CX aangesloten. Het blok van de Rakker, waar de meetresultaten van bekend zijn, leent zich natuurlijk bij uitstek voor deze eerste "field test".


... aan de Cx aangesloten ...

Een oud laptopje wordt in de schuur geplaatst, en op de printerpoort van dat laptopje wordt de CX8000 aangesloten. Spanning erop, programma starten, en dan.....

Draaiend aan de schakelaar (dat is het halve gedeelte) verschijnen de weerstands waarden van de stator op mijn scherm (het automatische gedeelte). Het werkt! De eerste resultaten komen netjes tevoorschijn. Een paar vergissingen in veldbenaming daargelaten is deze versie van de CX8000 software goed genoeg. Wel mis ik de waarden van de drie dynamospoelen, maar dat is vrij eenvoudig bij te bouwen. Tot zover ben ik tevreden.


... de eerste resultaten ...

Het enige punt wat me een beetje dwars zit is dat ik met het handje en een multimeter de resultaten een week eerder gehad zou hebben.

Het voordeel van dit apparaat is dat ik, als ik de juiste connectoren plaats, razendsnel een compleet overzicht van welke stator dan ook in welke CX dan ook, kan maken.

Nog een paar kleine aanpassingen in het programma, zoals een veld voor kenteken, de mogelijkheid om de resultaten op te slaan, te e-mailen of te printen. Zo blijft er altijd wel wat te doen. Is het niet met je CX zelf, dan is het wel met randverschijnselen.........




Terug naar de Motorpagina