Terug naar de Motorpagina


Hoe maak ik een CX-Flondje ?


Laat ik beginnen met te verklaren dat een CX-Flondje niets anders is dan een verrijdbaar platform, wat ook nog in hoogte verstelbaar is.
De naam is een samentrekking van 'hondje', wat een klein verrijdbaar platformpje op vier wielen is, zoals door verhuizers gebruikt, en de eerste twee letters van de naam Floris. Op zoek naar een manier om zonder hulp het blok onder een CX vandaan te halen kwam Floris op internet een gelaste constructie tegen. Omdat Floris niet kan lassen heeft hij het geval met MDF (multi densitie fibers) nagemaakt. En ik heb zijn ontwerp overgenomen.

Het begon allemaal met het kopen van een plaatje MDF van 18mm dik, met de maat 122x61. Dat liet ik in drieën zagen zodat ik drie plankjes van 61x40 overhield. Dat zou moeten lukken, dacht ik.
Het lukte me niet om de belangrijkste onderdelen te vinden, de draadstang M10, die ik dan zelf op maat zou moeten zagen. Toch jammer.

Maar toch was ik niet tevreden. Ik had die plankjes direct op de juiste maat moeten laten zagen. Maar misschien zou mijn buurman, die een eigen klusbedrijf heeft, raad weten. Kokee vond het helemaal niet erg om een paar stukjes voor me te zagen, en toen ik hem vroeg waar ik draadstangen van M10x30 zou kunnen kopen diepte hij direct vier stangen op. De prijs ? Ach, buren onder elkaar enzo.
Zwenkwieltjes had ik nog, ooit in een ver en grijs verleden aangeschaft om ik weet niet wat van te maken, wat nooit gemaakt was. Maar ze konden nu heel goed voor het 'CX-motor-verwijderings-karretje' gebruikt worden. Nu nog even langs de Gamma, voor de 12 moeren en 12 ringen. Nu had ik volgens mij alles bij elkaar om het 'Flondje' in elkaar te zetten.


... alles bij elkaar ...

Ik plaatste 1 plaat op de bodem, daarop twee halve, en daarop weer een hele plaat. Daarna werden eerst de wieltjes vastgeschroefd, met lange spaanplaatschroeven, die de drie platen ook meteen aan elkaar vastschroefden. Nu had ik één dikke grondplaat. De plek voor de vier draadeinden werd met het beproefde 'natte vinger' systeem vastgesteld, en de gaten werden voorgeboord. Direct met boor tien leek me een beetje grof, dus eerst een klein gaatje. Daarna wel met boor tien, en met de bovenplank op de juiste plaats, zodat ook in de bovenplank de gaten precies op de juiste plaats kwamen.

Let op : Als je het net zo doet als ik, maak dan wel een merkteken, zodat de gaten wel exact tegenover elkaar blijven staan. Als de plank draait dan staan de gaten niet meer lijnrecht tegenover elkaar.

Nu werden een voor een de vier draadeinden geplaatst. Moer en boven, moer en onder en aandraaien maar. Nadat de vier draadeinden aangedraait waren kwam het volgende punt. De moeren die het draag-platformpje moesten dragen werden op de draadeinden gedraaid. En daarop kwamen draagringen, en daarop kwam, tot slot, het laatste plankje, het draagplatform. Daar stond het dan, een echt 'Flondje', zelfgemaakt.


... een echt Flondje ...

Nu nog uittesten. In de schuur bleek dat de 30cm van de draadstangen best een beetje veel is. 25 cm had ook wel gekund. Ik draaide de moeren die het platform ondersteunden een flink eind naar beneden, en daarna nog een stukje, totdat het Flondje onder de CX paste. Nu stond hij in de juiste positie, en kon ik de moeren van het platform weer omhoog draaien. Even later werd de CX, via het blok ondersteund, gedragen door het Flondje. Klaar.


... in de juiste positie ...

Als ik nu de laatste bouten zou verwijderen, dan zou het blok gewoon weggereden kunnen worden, hoop ik. Maar dat is voor een volgende keer....




Terug naar de Motorpagina