Terug naar de Motorpagina


De Tweede remlichtschakelaar


De remlicht schakelaar van de "Blauwe Engel" was, op z'n zachts gezegt, niet helemaal piekfijn in orde. Het was al een keer gebeurt dat een automobilist naast me bij het verkeerslicht me waarschuwde, dat mijn remlicht het niet deed. Wanneer ik de voetrem gebruikte, dan was alles in orde, maar de handrem, de voorrem dus, werkte wel, maar soms zonder licht.

Tijd dus, om de schakelaar maar weer eens uit elkaar te halen.

Met een kruiskop schroevendraaier werd de schakelaar gedemonteerd. Daarna werden de draden eraf geschoven, althans, dat was de bedoeling. De eerste schoof netjes eraf, de tweede niet. De tweede aansluitlip brak af, daarbij bijdragend aan het probleem. Nu had ik niet alleen een slechte schakel-as, nu miste er ook nog eens een aansluiting. Wat nu ? Eerst maar eens uit elkaar halen, en eens kijken wat ik nog kan met alle onderdeeltjes. Als ik nou eens....

Rommelend in een bakje met oude connectoren kwam ik iets tegen dat vrijwel de juiste dikte en breedte had. Dus werd een erg oude luidsprekerplug opgeofferd om het passende onderdeel voor een reparatie te leveren. Ja, juist. Zo zou het weer in elkaar moeten passen.


... zou moeten passen ...

1 - huis van de remlichtschakelaar
2 - remlichtschakelaar met "noodoplossing"
3 - schakelas
4 - schakelas veer
5 - bevestigingsbout
6 en 7 -afgebroken lip

Maar eerst werd met een stukje fijn schuurpapier het messing van de schakelas glimmend schoon gepoetst. Er zaten nog wat zwarte vlekken op, die bij de eerste, snelle, reparatie bij de ombouw van de Rakker en Engel, niet netjes waren verwijderd. En toen was het tijd voor de soldeerbout.
Gelukkig was ik ook nog bezig met mijn hobby projectje, de statortester, en dus lagen soldeerbout en alle benodigdheden netjes klaar. De eerste pogingen waren wat teleurstellend, want het aan gesoldeerde stuk brak vrij snel af, onder belasting. Ik vijlde nog wat extra plastic weg, en schoof de verwarmde lip wat verder het plastic van het schakelhuis in, zodat er goed contact ontstond, en ook een zekere mechanische stevigheid. Natuurlijk werd alles goed afgesoldeerd, en getest op stevigheid. Het is tenslotte de remlicht schakelaar, en die heb je op de motor toch echt af en toe nodig.


... goed afsolderen ...

Voordat ik de schakelaar weer in elkaar zette moest ik toch even kijken of het stevig genoeg was. En dat was het. Nu het asje in het schakelaarhuis, met het veertje op de goede plaats. Daarna het geheel in het 'achterhuis' van de schakelaar, en dat was dat. Montage aan het stuur ging deze keer vlot, zonder dat ik een boutje liet vallen. En sindsdien werkt de schakelaar alsof 'ie nieuw is.

Maar ik heb toch, bij een ander lid van de Dutch Honda CX-500 club een reserve schakelaar besteld. Stel je voor dat de schakelaar weer kuren gaat vertonen, dan heb ik toch liever een reserve exemplaar op het schap liggen.....




Terug naar de Motorpagina