Terug naar de Motorpagina


Terug op de Rakker


Nu de "Rode Rakker" weer rijdbaar is, is het langzaam aan tijd om de operatie, die bij de aanschaf van de "Blauwe Engel" is uitgevoerd, in de omgekeerde volgorde te gaan doen. Dan wordt blauw de reserve, en rood de rijdende, mijn eerste en de beste CX.

Een tijdje ben ik aan het denken hoe deze ombouwklus het beste aan te pakken. Hoe krijg ik, met maar 1 krik, twee CX-en ondersteund?. Hoe krijg ik het achterwiel eruit? Langzaam bedenk ik oplossingen, en wanneer Frans B. tijdens de maandagavond-chat van de Dutch Honda CX-V club opmerkt dat ik het achterwiel er makkelijk uit kan halen door het achterspatbord te verwijderen, vallen de stukjes op hun plaats. Zo moet het, en dan gaat de rest bijna vanzelf.

Op een niet al te koude morgen (het blijft toch winter) begin ik met het verwijderen van de kofferset van de "Blauwe Engel". Die moet naar de rode CX. De sierbeugel die op de rode zit zal dan op de blauwe komen. Als de kofferset eraf is, en ook het kofferrek los, is het eerst tijd om van de rode de beugel en het 'kontje' te demonteren. Dan ook gelijk maar het achterwiel eruit, want ik ben nu toch bezig. Het wiel wat van de rode afkomt wordt bij de koffers en het krauserrek gezet, terwijl ik het wiel van blauw, waar de beste band omzit, uitbouw.

wiel,koffer en krauserrek
... koffers en krauserrek ...

beste band
... beste band ...

De remtrommel van beide wordt schoongemaakt, en ik plaats als eerste, omdat ik daar toch mee bezig ben, het minder goede achterwiel met de minder goede rem in de blauwe. Nu gaat hetzelfde gebeuren voor de rode. Rem, dan het wiel een beetje optillen, dan de as erdoor heen schuiven en dan aan draaien. Remstang aansluiten, even proberen, maar wat gaat de rem zwaar! Dan maar het hele zaakje weer uitbouwen. Gelukkig is het een CX, het is net mecano. Als ik de remankerplaat weer in mijn handen heb, bekijk ik het probleem eerst eens van alle kanten. De conclusie is : vuil en droog. De WD40 wordt erbij gehaald, en wat vet, en al gauw kan de remhevel, die eerst amper een centimeter heen en weer kon, compleet worden door gedraait, helemaal rond. Nu kan het wiel weer worden ingebouwd. Nadat het wiel met rem en alles weer in de CX zit, doe ik even een klein testje. Rempedaal in, en weer los. Het lijkt te werken.

Nu komt het kofferrek weer op de "Rode Rakker". Hiervoor moeten de passagier voetsteunen los, waar ook de uitlaat aan hangt. Dus de volgende klusje is het wisselen van de uitlaatpijpen van blauw en rood. Het kost even wat moeite om op de blauwe CX de uitlaatpijpen los te krijgen, maar na wat zachte aandrang lukt het toch. Als ik de beide uitlaten heb verwisseld, is het tijd om eens even rustig te kijken wat er nog vergeten is. En dan blijkt dat ik het achterste electra van beide motoren nog niet heb aangesloten. Dat verzuim is makkelijk genoeg hersteld, hoewel op de blauwe een draad is losgeschoten. Niet ernstig, maar het zal wel even een kwartiertje duren voor dat dat ook weer netjes zit.

halfords potkrik Het volgende punt is de voorvork. Voorpoten, voorspatbord en het voorwiel, moeten van blauw weer naar rood. Ik begin met het opkrikken van de blauwe CX. Maar nu heb ik ineens een probleem. De "Blauwe Engel" begint een beetje te glijden, omdat één kant van de middenbok op een 'randje' in het beton staat. Door de motor iets te verplaatsen komt de middenbok op meer vlak terrein uit, en kan ik de CX, met gebruik making van wat tegels en wat balkjes, neerzetten. Maar de schaarkrik is stuk, en gaat niet meer recht omhoog. Als ik de "Rode Rakker" probeer op te krikken gebeuren er enge en wiebelige dingen. Kennelijk is, toen ik de blauwe CX met de schaarkrik optilde, er iets mis gegaan. De oplossing? Een klein potkrikje bij de Halfords vandaan. Hiermee kan de 200 en nog wat kilo van de CX veilig en eenvoudig worden opgetild. Met een tweetal balkjes eronder staat het kleine krikje beter en steviger als de schaarkrik.
Veiligheid voor alles....!

tegels en balkjes
... tegels en balkjes ...

Nu de voorkant van de Rakker ook omhoog staat kan ik beginnen met het verwijderen van de poten. Eerst wordt het spatbord losgehaald. Omdat straks toch wiel en poten eruit gaan, laat ik het spatbord lekker even liggen. Straks is er meer ruimte om het weg te halen. Remklauwen los, kilometerteller opnemer los, en waar zat ook al weer het boutje van de onderste vorkplaats? In de minder goed verlichte schuur is niet alles te zien, en daarom kijk ik naar de blauwe, die buiten in het daglicht staan. Ook dat boutje word gevonden. Ik weet ondertussen, door het vervangen van de oliekeerringen, dat de koplamp omhulling niet los hoeft, bij het verwijderen van de voorpoten. Ook bij de blauwe worden alle delen losgehaald, worden de remklauwen opgehangen en eerst de ene, en dan de andere poot verwijderd. Al gauw staan er twee CX-en zonder voorpoten.

eerst de ene
... eerst de ene ...

Nu is het weer de beurt aan de "Rode Rakker". Met alle onderdelen er omheen verzameld begin ik aan de opbouw. Maar eerst ga ik de vorkplaatschoef en -moer van de rechterpoot even nakijken, want bij het losschroeven ging deze wel erg zwaar. Het blijkt dat de draad van schroef en moet nogal verroest zijn, maar met wat WD40 (wat een wondermiddel is dat toch!) lukt het redelijk snel om het weer goed gangbaar te maken. Rechterpootje, linkerpootje, en er is maar weer net genoeg ruimte, om met een steeksleutel de moer achteraan tegen te houden als ik de poot wil vastzetten in de vorkplaat. De onderste vorkbout wordt vast gezet, en ook dit past maar netaan precies. Maar het lukt! Spatbord ertussen, en vastzetten, en tot slot de remmen. Ik krijg de indruk dat de remmen, zowel links als rechts, een beetje aanlopen, maar dat kan natuurlijk 'nieuwigheid' zijn, misschien moeten de remmen zich even 'zetten'.

steeksleutel
... een steeksleutel ...

Nadat ik alle boutjes en schroefjes van de rode heb gecontroleerd, ga ik bij de blauwe alles erop zetten. Ik zal er niet veel meer mee rijden, denk ik, maar toch wil ik ook die CX zo goed mogelijk in orde hebben. Dan gaat de "Rode Rakker" de schuur uit, en wordt het windscherm van blauw naar rood gezet. Dit is het moment dat de rode CX weer mijn 'eerste' motor wordt, en de blauwe een reserve is. Alhoewel, heb ik die eigenlijk nog wel nodig? Als ik de twee 'honda brothers' naast elkaar zie staan, dan is de rode toch duidelijk degene die mijn favoriet is.

Misschien toch maar een advertentie op Marktplaats, of toch niet ........?

first bike
... honda brothers ...




Terug naar de Motorpagina