Terug naar de Motorpagina


Een drup-drup uit de carburateurs


Tijdens de Toerrit met Motors and More had Teus Heufkens opgemerkt dat er benzine uit een slangetje onderaan de motor druppelde. Dat was de overloop vanuit de linker carburateur. Op de één of andere manier was alles weer goed gekomen, en had ik al weer kilometers gereden zonder er iets van te merken.

Op donderdag 21 augustus sta ik voor het verkeerslicht, en mijn trouwe "Rode Rakker" heeft moeite om weg te komen, net alsof 'ie te weinig benzine krijgt, maar even later is het weer over. Terug van het werk begint het echter opnieuw, en ook ruik ik een benzinelucht. Als ik bij het volgende verkeerslicht de CX met wat moeite op toeren hou, kijk ik naar beneden, waar zich langzaam een plasje benzine onder de motor vormt. Niet goed, helemaal niet goed, zeker niet met de huidige benzine prijzen. Ik bel Motors and More, en maak een afspraak met Teus om de volgende middag even langs te komen.

Die vrijdag middag, na een kopje koffie, wordt de "Rode Rakker" de werkplaats ingereden. Teus verdenkt de vlotter, en dat zou zo maar kunnen, ik heb er niet zoveel verstand van. Dus wordt de vlotterkamer losgehaald, en daar is het probleem direct te zien. Onderin ligt een hoeveelheid roet-schilfers en vuil. Het is niet zwart van het vuil, maar er zou helemaal niets mogen liggen, legt Teus uit.


... vlotterkamer ...

En dus wordt de hele boel losgehaald. Inlaatrubbers, spruitstukken, kabels en wat dies meer zij, totdat de carburateurs op de werkbank liggen. Alles wordt met een heftig goedje in- en schoongespoten, en nauwkeurig gecontroleerd. Ook de vacuum-kamers worden gereinigd, en dat was nodig ook. Onderdeeltje voor onderdeeltje wordt losgehaald, schoongemaakt en teruggeplaats. Een tijdrovend karweitje. Dan wordt alles weer in elkaar gezet, en onder het frame, achter de motor geplaats. En dan is er een probleem. De inlaatstukken, tussen carburateur en cilinder, worden afgedicht met een rubberring, die in een groef in het inlaatstuk zit. En in de groef van het linker inlaatstuk zit geen rubber ring. Eruit gevallen? Mogelijk. Samen zoeken we de werkbank en vloer af, maar we kunnen niets vinden. Volgens Teus heeft de ring er niet ingezeten, en ja, dat is een flinke klap voor mijn ego, want ik heb de laatste keer die inlaatstukken er zelf op gezet. Maar om nu willens en wetens niets ertussen te zetten is ook weer niets. Dus knip ik voorzichtig een kartonnen pakkinkje, wat we ertussen plaatsen.

kartonen pakkingkje
... pakkinkje ...

plaats pakking
... ertussen plaatsen ...

Maar hoe dan ook, het lek is over. Een extra benzine filter wordt in de benzine leiding gezet, om vuil en roest vanuit de tank op te vangen. en dan is het al bijna half vijf, als we de laatste bout, de bout waarmee de benzine tank vastzit, aandraaien. CX naar buiten, starten, en weg, door het miezerregentje heen wat het afgelopen uur is komen opzetten. Zonder problemen, inhouden of benzine verlies, kom ik thuis. Toch jammer, denk ik, dat ik dat ringetje niet heb.....

De volgende ochtend, na een welverdient uurtje uitslapen, een lekker ontbijtje en een kop koffie, besluit ik de bak met onderdelen maar eens na te kijken. Ik heb er weinig vertrouwen in, dat ik daar dat ringetje terug vindt, maar je weet maar nooit. En ja hoor, in het tweede doosje ligt een plastic zakje, en daarin ligt het missende ringetje. Daar sta je dan met je goeie gedrag, rotsvast ervan overtuigd dat alle boutjes en ringen op hun plaats zitten, en dan toch eentje vergeten. En de hele tijd heb ik er niets van gemerkt.

Het inlaatstuk wordt losgemaakt, en met een beetje geluk slaag ik erin om voldoende ruimte te krijgen om het rubber ringetje netjes op de juiste plaats in de groef te krijgen.


... op de juiste plaats ...

Nu wordt alles weer vastgezet, en een kort proefritje gemaakt, ook al, omdat ik niet meer helemaal op de kilometerteller kan vertrouwen, als het gaat om de tankinhoud. Teruggekomen kijk ik snel even na wat het verbruik was, en ik kom uit op ongeveer 1:16. Dat betekend dat er toch wel een paar litertjes benzine uit de motor zijn gelekt. De reparatie was dus niet voor niets.......




Terug naar de Motorpagina