Terug naar de Motorpagina


De Elfstedentocht voor motoren 2009

Proloog


In 2008 melde de eerste franse CX club dat er het volgende jaar, 2009, een groot treffen georganiseerd zou worden vanwege het 20 jarig bestaan van de club. Het treffen was gepland op het pinksterweekend. Maar daar zat voor mij nou net een verjaardag van één der zonen in. Dus dat ging niet door. Maar er was op tweede pinksterdag ook een ander evenement, in het verre noorden van Nederland, in Friesland. Daar houd de Friese Motor Club al jaren een elfstedentocht voor motoren, een tocht die net als de beroemde "echte" elfsteden tocht de deelnemer vanuit Leeuwarden langs al die schone Friese steden voert, en weer terug naar Leeuwarden.

Werner, die al jaren die tocht had gereden verzekerde me dat het een geweldig evenement was, iest wat je een keer meegemaakt moet hebben. Nou waarom niet ?
Ik laat Werner de startkaart bestellen, en spreek af om met hem, Grietje, Cosmar en verscheidene anderen die roemruchte tocht der tochten te gaan rijden, op de motor.
Gezien de afstand en de starttijd, die rond 07:30 ligt, is het raadzaam om in of nabij Leeuwarden te overnachten. Ik besluit om niet in een tent te overnachten, maar in plaats daarvan in een Bed&Breakfast, en kom uiteindelijk uit bij "De Dream" een B&B wat gerund wordt door Marieke Woudstra. De afspraak is gemaakt, Werner en Grietje zitten op een camping in de buurt van Leeuwarden, dus, wat let me?

Zondag, 31 mei. Eerst nog een verjaardag, maar in de middag ga ik toch maar eens op weg. Er staat wind, en eigenlijk best wel veel. Nog niet te veel, het blijft een flinke windkracht 4, maar ik doe het rustig aan, om niet in een windvlaag een zwieper te maken.

Met een rustig gangetje van rond de 100 km/h rij ik de A12 op, de A50 op, langs Apeldoorn, in de richting Zwolle. Daar doe ik het iets anders als de TomTom aangeeft, ik ga namelijk via de N50 richting Kampen en Emmeloord, en dan via Joure naar Heerenveen.

Ook op dit stuk heb ik aardig wat last van de zijwind, en in Friesland, langs het Tjeukermeer gaat de snelheid voorzichtigheidshalve naar de 90. Maar de wind komt meer en meer van voren op dit stuk, en als ik Joure eenmaal gepasseerd heb en op Heereveen aanrij, komt de wind zelfs helemaal van voren. Na Heerenveen, op het laatste stuk naar Leeuwarden sluit ik me aan bij een groepje motorrijders die ook die kant uit gaat. Pas vlak bij Leeuwarden scheiden onze wegen, als ik naar Hempens ga, waar op de camping "Hiddemastate" Cosmar, Grietje en Werner verblijven.
Er is een hartelijk welkom voor mij en mijn "Rode Rakker". Fris, een praatje en wat dies meer zij, lekker ontspannen. Ook staat er een wagen van de ANWB, want de Virago van Cosmars vader heeft kuren, en loopt slechts op één cilinder. Bobine, concludeerd de ANWB-er. En het is echt niet makkelijk om op zondagavond, in het pinksterweekend, aan een nieuwe bobine te komen, dus het ziet er somber uit voor de deelname van de Virago aan de elfstedentocht.

virago
... slechts op één cilinder ...

Maar niet getreurd, eerst gaat er gegeten worden. Terwijl de campeerders zich aan de barbeque zetten, ga ik op weg om mijn bed te zoeken. Weer is het de TomTom, die in een pas aangeschafte universele houder veel beter zichtbaar is als onder het plastic van de tanktas, die me vlot door de buitenwijken van Leeuwarden loodst. En zo vind ik eenvoudig "De Dream". Ik maak kennis met Marieke en vier andere motorrijders/sters, die ook de volgende dag de elfstedentocht zullen rijden. De meeste bagage blijft op mijn bed achter, als ik weer vertrek om niet alleen voor de CX, maar ook voor mijzelf wat 'brandstof' te halen.

Dicht in de buurt is een cafetaria, en na de (beetje ongezonde) maaltijd met frietes, een slaatje en dergelijke kan ik er weer even tegenaan. Nu nog tanken, want het is altijd beter om zo'n tocht te beginnen met een flinke tank vol. Vlak voordat ik 's middags afsloeg naar de camping had ik een tankstation gezien, en daar reed ik naartoe. Aftanken, en binnen nog even naar iets te knabbelen zoeken. Dan afrekenen. Maar het bleek dat de persoon voor me, die alleen een pakje sigaretten kwam halen, per ongeluk ook mijn benzine had betaald. Dat zullen dure sigaretten zijn geweest. Met wat moeite lukte het toch om ook de benzine te betalen, zodat de andere klant, als hij terug zou komen, zijn geld terug kan krijgen. Maar raar is het wel.

benzine
... tankstation ...

Terug op de camping is men net klaar met eten, en is het tijd voor... niets eigenlijk. Maar er komt nog wel iemand foto's nemen van Werner's Rat-bike, en al snel komt daar Yvon, met de motor, en met camera. Van alle kanten worden er foto's van de "Rat" genomen, de CX met op- en aanbouw wordt uitvoerig bestudeerd, en uiteindelijk verdwijnen Werner, Roy en Yvon met de "Rat" naar andere plekken, waar het licht beter is.

rat
... foto's van een "Rat"...

Ondertussen staat daar nog steeds die Yamaha Virago, die het niet doet. En ergens in mijn achterhoofd geloof ik niet dat het de bobine is, wat die ANWB-er ook zegt. Dus worden er, samen met Cosmar, stekkertje omgestoken, bougies verwisseld en vonken bekeken. Ja, we gaan zelfs zover dat we de weerstend uit de bougiekap verwijderen, maar het helpt allemaal niets. Het enige wat wij kunnen zien is dat de vonk toch wel goed lijkt te zijn. En dan, tot ieders grote verbazing, komt de AMWB-er er weer aan, met, waar haalt 'ie het vandaan, een bobine. Het geval wordt aangesloten en.... niets. De Virago blijft op slechts 1 cilinder draaien. Maar dan wordt de bougie losgehaald, en wordt het een heel ander verhaal, als er geen benzine te ruiken is, de bougie zelfs helemaal niet vochtig is. De carburateur wordt blootgelegd, en met een drukslang doorgespoten. Nu nogmaals proberen. Even wachten, en ja hoor, nu doen beide cilinders het. Eindelijk toch nog succes.

carburatuer
... carburateur wordt blootgelegd...

Maar al met al is het toch al wat later geworden. Ik neem afscheid van de groep, verzeker dat ik morgenochtend om 07:00 weer aanwezig zal zijn en vertrek. Een paar minuten later ben ik bij "De Dream". De motor moet vannacht maar op de straat blijven staan. Eerst slapen, morgen is het elfstedentochtdag.


Verder naar Deel 2



Terug naar de Motorpagina