Terug naar de Motorpagina

Harmonia Axyridis


Toen het einde van het motorseizoen 2008 naderde, en er steeds minder evenementen op de kalender stonden, toen werd er op de maandagavond-chat van de Dutch Honda CX-V club gesproken over een 'Kleppendekselrace'. Erik legde het ongeveer als volgt uit.
    Je bouwt een karretje, met de maximale maten van 700mm lang, 200mm breed en 250mm hoog. Het enige wat verplicht is aan het wagentje is één of meer CX/GL kleppendeksels. Dit wagentje wordt op een helling gezet, losgelaten, en wie het eerst aan het einde van de baan komt, die heeft gewonnen.
Dat klonk simpel genoeg. Maar ik was niet zo heel erg geïnteresseert, en ik had het druk met andere dingen.

Maar een paar dagen later werd er toch even over nagedacht. Wat het moest worden was geen probleem. Een CX-kleppendeksel is mooi rond en is dus ideaal voor een kevertje, of in mijn geval, een lieveheersbeestje. Hoe zou ik zoiets maken, wat heb ik nodig, en wat zou het gaan kosten?

De bak met losse onderdelen werd omgekeerd, en de schuur en bijkeuken werden doorzocht. De opbrengst viel niet tegen:
  • Een overtollig kleppen deksel, waar ik stukjes poetsoefening op had gedaan.
  • Een defecte carburateur, die ik open had gemaakt om te kijken wat er nou inzat.
  • Een kort houten balkje van 4x4x30
  • Een draadeind M6
Daar kon ik wel wat mee.

Uit een bak met Knex, hier achter gelaten totdat uitwonende zoonlief het belieft op te halen (bij papa en mama is altijd de opslagruimte) werden wielen gehaald. Helaas waren er niet zes gelijke wielen, maar moest ik het doen met vier kleintjes en twee grote. Een lieveheersbeestje heeft zes pootjes, dus moeten het ook zes wielen zijn, toch?

Het kleppendeksel werd met een spuitbus rood gespoten, en de kap van de carburateur werd zwart. In het balkje werden gaten geboord, maar omdat ik niet beschik over een boorstandaard kwamen de gaten een beetje scheef te zitten. Niet getreurd, beetje opboren, en met wat meer ruimte om de as, kan er met het plaatsen en vast zetten van de as nog wel wat afgesteld worden. Dat was althans het plan. Het balkje kreeg daarna ook een laagje zwart uit de spuitbus. Het werd niet echt mooi, maar het beviel me wel. Dus verder niets meer aan doen.

En zo zat ik op een middag, nadat ik al een flink aantal keren de losse onderdelen bij elkaar had gehouden, met de hele boel voor me aan de tafel. Nu moest het er van komen. Wielen op de assen, assen door het hout, en de andere wielen eraan.


... losse onderdelen ...

Ringetjes en moeren werden geplaats, en daar stond het frame. Maar de wielen zaten niet in lijn, en wat ik probeerde, het geheel bleef een beetje scheef. Bij nader inzien zat het probleem bij de achterste as, hier was bij het boren van het as-gat door het hout een splinter afgebroken, en door het vastdraaien van de moeren waarmee ik de as vastzette aan het blokje, schoof de as steeds scheef, precies op dat stuk. De oplossing? Even met een schuurdingetje van de Dremel het vlak weer rechtschuren.


... wielen niet in lijn ...

Nu kon ik de assen en wielen wel in lijn, en op hoogte instellen. Maar eenvoudig was het niet! Net als ik de ene as goed had, had op een andere as eenwiel weer een pootje omhoog gestoken. Maar uiteindelijk was alles in orde. Nu werd het rode kleppendeksel geplaats. Het zou net passen, maar voor de zekerheid werd het deksel toch even op een verhoginkje geplaatst. Vervolgens werd, met een klap van de hamer, de carburateurkap op z'n plaats gemept. En tot werden slot twee gaatjes geboord waar ik een oude buitenkabel van een fietsrem doorheen stak. En daar stond 'ie dan, mijn eigen kleppendekselracer.


... kleppendeksel racer ...

De "Harmonia Axyridis", oftewel het Aziatisch Veelkleurige Lieveheersbeestje had een kleppendeksel-racer variant gekregen.


Terug naar de Motorpagina