Terug naar de Motor-pagina




Gedoe met rem- en andere lichten


Om op 5 mei, bij het vertrek naar dat verre Santiago de Compostella de zekerheid te hebben dat alle lampjes die nodig zijn voor de veiligheid van de CX en mijzelf het ook echt doen, besluit ik om nieuwe lampjes op de CX te plaatsen. De oude lampjes gaan dan mee als reserve.

Zo gedacht, zo gedaan. En in plaats van de gewone gloeidraad lampjes voor de knipperlichten, worden daar LED lampjes voor aangeschaft.

Nu zegt een CX kenner natuurlijk direct. 'Ho, dat gaat niet want...'. Inderdaad, normaal gesproken zou het niet gaan. Het knipperlicht relais van de oude CX500 is van een type wat reageert op de hoeveelheid stroom die door het relais loopt, en die is weer afhankelijk van de lampen die er in zitten. Bij het plaatsen van LED lampjes moet je dus ook het relais vervangen. Maar de “Rode Rakker” heeft al een ander knipperlicht relais, dus dat probleem is al opgelost (dacht ik).

Ik begin vol goede moed bij de linker knipper achter. Dus knipperlicht kapje eraf, lampje eruit, en meteen al het eerste probleem. Om deze nieuwe lampjes erin te krijgen moet er wel stevig doorgeduwd worden. Maar na wat moeite is het toch zover, de eerste zit er in. Testen. En gehoorzaam gaat het knipperlicht knipperen. Zie je wel? Niets aan de hand. De tweede dan maar, vooraan, in de kuip.

Die laat zich iets eenvoudiger plaatsen. Weer testen. En …. niets. Ja een heel flauw gloeien van het indicator lampje op het dashboard van de motor. Juist, een probleem. Maar wat? Als ik de schakelaar van de alarmlichten omzet is het duidelijk, want dat werkt wel. Ik realiseer me dat het relais dat voorin, onder de tellers, zit wel is aangesloten, maar dat de massa draad daarvan niet is aangesloten. En dan werkt het niet. Het relais wat in de “Rakker” zit is wel in staat om met één functionerende knipperlamp te werken, want dat heb ik al eerder meegemaakt, maar als er twee lampen uit vallen, doet het ding het ook niet meer. Balen dus, want nu moet ik óf alles terugbouwen, óf het relais alsnog van een massa draad voorzien.

Ik besluit tot het eerste, want het is nat en koud aan het worden. De dure LED lampjes gaan in een bak, wachtend op betere tijden, en de oude lampen gaan weer in de CX-knipperlichten.

Maar ik had ook nog achterlicht lampjes gehaald, en die wil ik nog plaatsen. Het zadel gaat eraf, de bak waar vroeger het gereedschap in zat wordt eruit gehaald, en de beide achterlicht lampen losgemaakt. Nieuwe erin, en nu eerst weer testen. Licht aan, OK, licht uit, rempedaal in, en nee, dat werkt niet.

Wat voor de gloeiende hier en daar is dat nu weer! Het lijkt wel of alles tegenzit deze avond. Dat de handrem maar, en gelukkig, die laat de remlichten wel aangaan. Het probleem zit dus in het achterrem remlicht circuit. Dat is niet zo ingewikkeld.

Het achterrem remlicht schakelaartje doet het bijna niet, soms heel even, maar meestal niets. Daarmee kan een mens niet veilig naar Spanje rijden, en nog weer terug ook. Dus wordt de schakelaar losgemaakt en mee naar binnen genomen. Het kost wat moeite, maar het geval kan uit elkaar gehaald worden. Daar binnenin is het somber gesteld. Alles wat van messing gemaakt is, dus alle contactvlakken, zijn vies en dof en aangeslagen, en het geheel ziet oud en vuil uit.

contactvlakken
... contactvlakken ...

Het lukt me om, met een fijn schuurpapiertje de contacten weer glanzend te krijgen, de trek- en schakel as weer roestvrij, en het geheel weer in een enigszins toonbare staat. En zelfs lukt het me om alles weer in elkaar te krijgen, waarbij ik hoop dat het stevig genoeg zal zijn.

Dat is het dus niet, merk ik, als ik met de nodige moeite, in de nu merkbaar vallende schemering, de schakelaar weer op de juiste plaats monteer. Even iets te hard aan de kabel trekken, en de schakelaar valt in twee delen uit elkaar. Dat gaat dus niet. Wat nu?

Nu moet de "Zwarte Zwerver" er aan geloven. Het is niet mijn favoriete oplossing, maar waarschijnlijk zit daar nog wel een redelijk schakelaar op. Die is er inderdaad, en ik zie dat die al eens een keertje is vervangen, of in elk geval los geweest is. Dat zit, zoals meerdere dingen, niet zoals het zou moeten zitten. Maar ik kan nu wel vlotjes de schakelaar verwijderen.

Aansluiten en inbouwen in de “Rode Rakker” gaat ook goed. En, het best van alles, het werkt in één keer. Nu de lampjes weer vastzetten in het achterlicht, en dan, voordat het zadel erop gaat, nog even alles testen.

Licht, ja, remlichten, ja, van rempedaal en van handrem, beide doen het. Ook de knipperlichten nog even, links, ja, voor en achter doen het, en dan rechts, en daar doet alleen de voorste het. Wat nu weer......

Nu weer een slecht contact. Gek genoeg zit alles strak vast, maar toch geen contact. Als ik de steker van lichtblauw los haal, en deze gewoon los weer in de aansluiting duw, werkt alles. Zet ik de steker weer vast, knippert alleen de voorste knipper. Na drie, vier keer proberen ben ik het zat. De kniptang en twee klemmetjes worden gehaald, en knip, de ene kant los, en knip, de andere kant los. Stukje draad schoon strippen aan beide zijden, aan de ene kant wordt een schuifje aangebracht, en aan de andere kant de contra. Nu nog vastzetten met de grote tang, en in elkaar steken.

Juist. Wanneer ik nu de richting aanwijzer schakelaar naar rechts doe, knipperen zowel het voorste, als het achterste knipperlicht. Zo hoort het ook.

In het nu schemerdonker pak ik de gereedschappen bij elkaar, leg het zadel weer op de motor, en doe de hoes over het geheel heen. Het is niet allemaal gelopen zoals ik wilde, maar ik toch wel weer wat opgeschoten.

Nu alleen nog ergens een remlichtschakelaar zien te vinden.........

De remlicht schakelaar vindt ik dezelfde avond op internet bij Motozoom, en die wordt meteen besteld. Jammer is wel dat het minimale orderbedrag hoger is als de prijs van een Honda remlicht schakelaar, maar dan koop ik er direct ook twee, en dan is de tweede voor de zwarte. Nu even wachten totdat de doos binnen komt.

Die komt op de volgende dinsdag, de 17de. Vol verwachting open ik de doos, en daar zitten inderdaad twee remlichtschakelaartjes in. Maar wel met een aansluitdraadje wat een centimeter of twintig te kort is. Jammer, maar ik had er al een beetje rekening mee gehouden.

De vrijdag avond moet het gaan gebeuren. Oude schakelaar erbij, een nieuwe, en dan, met een resoluut gebaar, worden de aansluitklemmetjes , tezamen met een paar centimeters draad, los geknipt. De soldeerbout ligt al warm te zijn, en de krimpkous staat ook al klaar. Zo is het niet veel werk om tussen draadjes aan de schakelaar te fabrieken, waardoor er plots een heel wat langere remlichtschakelaardraad aan de schakelaar zit. Dat gaat in elk geval passen.

Voor de tweede probeer ik het wat anders. Helaas is de draad van de oude schakelaar tot ver onder de isolatie aangetast, en niet soldeerbaar, maar de buiten mantel van de originele kabel kan ik wel gebruiken. De oude draden gaan eruit, en de verlengdraden worden in de oude buitenmantel geschoven. Het is nu wel wat gepier om de uiteinden goed te solderen, maar het lukt. Met veel geduw lukt het ook nog om de oude kabelmantel iets over de nieuwe de schuiven, en zie daar: een bijna niet van nieuw te onderscheiden remlichtschakelaar met lange draad.

De nieuwe schakelaar gaat op de plaats van de oude, die uit de “Zwarte Zwerver” komt, en die gaat een andere keer terug op z'n eigen plekje, want het is koud en het begint te regenen. Snel nog even testen, een beetje de hoogte instellen waarop het remlicht aangaat, en dan is dat ook weer gebeurd.

Twee avonden later wordt ook het remlichtschakelaartje van de “Zwarte Zwerver” weer gemonteerd. En daarbij kom ik tot de conclusie dat ik daar best eens een keertje alle elektra mag nalopen, want die wirwar van ongedocumenteerde draadzooi is wel erg wirwarrig. Maar dat is voor een andere keer..




Terug naar de Motorpagina