Terug naar de Motor-pagina




Dutch CX-V club onderdelen dag


De Motorzegening van het vorige weekend is langzaamaan een soort van traditie geworden. Ook de CX club hecht aan tradities. De traditie van SJK, en de traditie van de onderdelen dag. Het eerste is midden augustus, maar de onderdelen dag is meestal in April, in Veghel, waar in het pand van 'Abemec' de deuren voor ons open staan. Ook in 2012 is er een onderdelendag. En hoewel ik eigenlijk niets nodig heb, besluit ik toch te gaan.

Het is een ietwat winderige dag, deze zondag, maar ik hoef me niet te haasten, er is tijd zat. Weer is er, als ik net onderweg ben, de vraag: snelweg, of binnendoor. De wind condities zijn minder florisant als een week geleden, bij de motorzegening, dat wel, maar toch wil ik het wel proberen. Niet in de laatste plaats omdat ik ook weer een beetje wil wennen aan wat hardere wind, want op de weg naar Santiago heb ik dat ook niet voor het uitzoeken.

Net de vorige dag heb ik een klein cameravoetje aangeschaft, om een video cameraatje op de motor te kunnen plaatsen. Ik heb al heel snel door dat dat best kan, maar dan wel volgens het systeem van: stoppen, inschakelen opnemen, stoppen, uitschakelen. Want anders ben ik meer bezig met camera hanteren, als met motor hanteren. Beelden van een crash zijn meestal indrukwekkend, maar als het je eigen ongeluk is, wat je daar aan het opnemen bent, dan is er toch iets niet helemaal goed.

De A50 geeft me voldoende ruimte om weer aan de wind te wennen. Ik vind 100kmk/u genoeg, en laat me niet opjutten daar auto's of motoreen. Een andere motor rijdt een tijdje achter me, maar een paar kilometer voor Veghel gaat hij er toch maar langs. Even later is er de afrit Veghel. Afrit, en onderaan de afslag naar links. TomTom heeft het allemaal keurig voor elkaar, en ik ben het helemaal met hem eens.

En zo kom ik dan om ongeveer elf uur aan bij de CX-onderdelen beurs, die deze keer, vanwege dreigende buien, binnen plaats vind. Begroetingen over en weer volgen. Hier zijn CX-ers die ik sinds het treffen SJK 2011, in augustus, niet meer gezien heb. De "Rode Rakker" is niet de enige motor. Er staan meer CX-en, en ook hier en daar een andere type. Ook Arno is er, met Turbo.

niet de enige motor
... niet de enige motor ...

Her en der staan bakken met onderdelen, daar weer een kar vol met oude en nog oudere spullen, en elders zelfs een complete CX500c te koop. Beus probeert ijverig om zijn overtollige CX te verkopen, KuipWillem heeft spatborden, en bij de club-stand met Cosmar en Rembrand zijn T-shirts en lootjes te koop. Ouderwets gezellig, en niet koud ook. De verwachtte regen blijft gelukkig uit, terwijl er meer en meer kijkers en kopers binnen komen. Uiteindelijk lijken er zo'n dertig man te zijn, die de slechte weerberichten hebben getrotseerd.


bakken met onderdelen
... bakken met onderdelen ...

Hoewel ik niets nodig heb, kijk ik toch wat rond. Zodoende kon ik ook bij Beus' kar met spul. En hij heeft toevallig nog een goede ophangbout met moer liggen, die ik goed voor de 'Zwarte Zwerver” kan gebruiken. Ook weer geregeld.

Wanneer iedereen een beetje moe van het slenteren is geworden, en de meeste koopjes al zijn gesloten, is het loterij tijd. Diane en Coen hebben het er maar druk mee, met al die aan gedragen prijzen, die aan al die gelukkige winnaars moeten worden uitgedeeld. Sommigen gaan met vier, vijf prijzen naar huis. Anderen met geen. Maar het was voor een goed doel, en dat is ook weer wat waard.

Tegen een uur of twee begint het publiek al aardig te dunnen, en ook de meeste verkopers pakken hun zaken bij elkaar. Ik geef Theo snel een stuur dat ik van Wouter heb gekregen, en wat over een poosje naar Jan in België gaat. Theo en Henk zijn, met een stapel te verkopen spullen, per auto gekomen, en dat neemt toch iets eenvoudiger een extra stuur mee als op de CX.

bakken met onderdelen
... CX stand ...


... loterij ...

Net als ik van plan ben ook ook maar eens op te stappen, ik heb het dikke pak al aan, begint het ineens heftig te regenen. Dan maar even wachtten, op iets minder zwaar weer. Ik zou ook het regenpak aan kunnen doen, maar ja, dat ligt in de tanktas, op de motor....... Als de regen over is, begint het grote afscheid nemen. En ik hoop dat ik iedereen tot ziens heb gezegd, maar ik weet het niet zeker. Wel krijg ik alvast van de aanwezigen de beste wensen voor de reis, en dat het deze keer, met Luc en kornuiten, vast wel zal lukken.

Dan opstappen, en vertrekken. De weg is wat nat, maar dat maakt niet zoveel uit, De wind is nu meer van achteren, en dat rijdt toch rustiger als een tegenwind. Een tussenstop voor een tankbeurt is wel noodzakelijk, maar zelfs met 220 km op de teller is de reserve nog niet aangesproken. Goed om te weten, straks in Frankrijk, en zeker ook in Spanje.

Na een rustige thuisreis, waarbij ik bij Oosterbeek de A50 weer verlaat, zet ik de CX weer op z'n vertrouwde plekje achter het huis. 't Is eigenlijk maar een klein stukje, vergeleken met wat er komen gaat.......




Terug naar de Motorpagina