Terug naar de Motorpagina


Een tochtje met de Zwerver


De winter van 2012-2013 wil nog niet echt doorzetten. Na de eerste sneeuw van begin december is er eigenlijk nauwelijks sprake geweest van winterweer. En ook dit keer zit een 'witte kerst' er niet in. Rond de kerstdagen is het zelfs uitermate zacht, volgens de weermannen en weervrouwen op de televisie.

Op tweede kerstdag, als er een wat waterig zonnetje z'n waterige best staat te doen slaat de motor kriebel weer toe. En er staat een motor, en daar zit voldoende benzine in, dus wat houdt me nog tegen. En zoon Ben, die best ook zou willen motorrijden, die ziet het ook wel zitten, een rondje achterop. Laarzen worden opgezocht, het 'oude' motorpak uit de oude motorpakkendoos gehaald, en een passende helm van de bovenste plank gehaald.

En nog steeds is de "Rode Rakker" in winterslaap, en nog steeds staat daar, min of meer rijklaar, de tweede CX500, genaamd "Zwarte Zwerver". TomTom wordt erbij gehaald, en op de motor gezet, en dan stappen we op, voor een rondje door de omgeving.

... stappen we op ...
... stappen we op ...

Al vrij snel is er een eerste onvoorziene stop, als ik bij het tweede verkeerslicht, nog binnen Ede, merk dat het stationair toerental wel erg hoog is, bijna meer dan 3000tpm. Afstappen, stelschroef iets terugdraaien, maar niet teveel, en weer verder.

Een tijdje later blijkt het stationair alweer te hoog te staan, en weer is het: afstappen en bijstellen. Voor de rest werkt deze oude CX nog best, maar het is toch wel wat hinderlijk, steeds dat hoge toeren gedoe. Maar nu is het weer tijd voor gewoon toeren, en de rit brengt me langs oud Reemst, Hoederloo, Assel en Hoog Soeren naar Nieuw Milligen. Maar 'Buds', de locatie van de Veluwse Stamtafel is gesloten, dus rij ik door, door Voorthuizen heen, tot voor Barneveld, daar waar de A2 en de A30 elkaar ontmoeten. Het restaurant aldaar is wel open, maar geheel gereserveerd, dus een kopje koffie is niet mogelijk. Jammer, dan de volgende, en dat is de McDonalds. Jas en helm even uit en af, en koffie. En als we al pratend de koffie drinken krijgt een ideetje meer en meer gestalte. Het grote, en vrijwel verlaten parkeerterrein is geen openbare weg, dus misschien.....

We rijden weg bij de McDonalds, maar nog voor we de weg oprijden stop ik alweer. En nu mag Ben zijn allereerste meters maken op een motor. Een korte uitleg volgt: dit is de rem, dat daar ook, dat is de koppeling en dat is de gashandel. Vooral die laatste met zorg behandelen, en maar hele kleine beetjes verdraaien. Opstappen gaat prima, starten ook, maar schakelen naar de eerste versnelling is iets wat even met wat m,eer woorden uitgelegd moet worden. Over de tweede versnelling wil ik het nog niet hebben.

Daarheen, en weer terug wijs ik aan. Het is een afstand van nog geen honderd meter, vanaf waar we staan tot het einde van het legen parkeerterrein. Voor mij is het veel minder ver als voor Ben, die nog nooit op een motor heeft gereden. Daar gaat 'ie dan, en als hij terug komt schitteren z'n ogen door de pret en opwinding onder de helm vandaan. Ik wijs: hier achterlangs, en nog een keer....

... pret ...
... pret ...

Als Ben een keer of vijf-zes achtjes heeft gedraaid vindt ik het wel weer genoeg. Bovendien, ik krijg het koud, dus mag hij afstappen, en mag ik weer. Dan blijkt dat ik heb vergeten te zeggen dat hij de koppeling moet aantrekken als hij bijna stilstaat, want met een schok komt de "Zwarte Zwerver" tot stilstand, met een afgeslagen motor. Even lijkt Ben te schrikken, zo van: er is toch niets stuk, maar mijn grijns is een goede graadmeter over wat er aan de hand is. Dingen die ik na jaren automatisch doe die vergeet ik wel eens te vertellen.

Op huis aan gaat het nu, eerst een stukje snelweg, en dan achter de TomTom aan, snelwegen vermijdend, naar Ede toe. Daar komen we een klein uurtje later aan, met verhalen, koude voeten, en trek in wat koffie en een kerstkoekje erbij.

En Ben? Die wil een CX..........




Terug naar de Motorpagina