Terug naar de Motorpagina


Vervangen van de koppeling-schakelaar


Op een dag sta ik, met mijn CX-je, toch weer eens stil. Niet met pech of zo, maar gewoon, voor het rode verkeerslicht. Als het verkeerslicht naar 'groen' schakeld, wil ik, met mijn gedachten een beetje ergens anders, wegrijden, schakel mis, en de motor slaat af. Normaal geen probleem, want als je de koppeling intrekt kun je, ook als de motor niet in 'vrij' staat, starten en toch vrij vlotjes weer doorrijden.

Deze keer niet. Met de koppeling ingetrokken zou de motor moeten kunnen starten, maar nee, er gebeurt niets als ik met ingetrokken koppelinghandel de startknop indruk. Ik moet even snel met het voetje op zoek naar 'vrij', en vanaf daar starten, en dan kalm wegrijden. Dat gaat prima, en in minder tijd dan het kost om deze zin op het papier of het internet te krijgen. Maar toch hield het me bezig. En toen ik later de motor bewust liet afslaan, en via de koppeling weer wilde starten, werkte het nog steeds niet. Tijd om er eens naar te kijken, en de fout op te sporen.

Met het vereenvoudigde schema ( zie ook : diode in het startcircuit ) erbij was de verdachte snel gevonden. De schakelaar achter de koppelingshandel zou wel eens vuil of defect kunnen zijn. Een klein testje, met de motor in de eerste versnelling, de 'killswitch' op OFF, en de beide aansluitdraden van de koppelingschakelaar doorverbonden bevestigden dat vermoeden. Met de draden doorverbonden kon ik de motor startmotor aan het werk horen gaan in een poging de CX te starten, ook al stond deze in een versnelling geschakeld. Tijd om de schakelaar te vervangen.

De schakelaar zit in de koppelingshandel. Het is een klein ding, net twee centimeter lang, en ongeveer 8 millimeter dik. Uit een defecte koppelingshandel werd een schakelaar gehaald, en die ging ik nu gebruiken om mijn CX weer op orde te krijgen. Als eerste werden de twee draden die aan de schakelaar zitten losgemaakt. Het maakte niet uit welke draad waar aan de schakelaar zit, de aansluitingen zijn uitwisselbaar. Makkelijk, kan ik ze straks ook niet verkeerd om aansluiten.

Vervolgens maakte ik de koppelingshandel los. Het was niet nodig om de koppelingskabel los te maken, zodra de bout van de koppelingshandel verwijderd was, kon de handel opzij geduwd worden.

... de schakelaar ...
... de schakelaar ...

... koppelingshandel ...
... koppelingshandel ...

De oude schakelaar moest nu vanaf de kant waar de kabels zijn aangesloten uit de koppelingshandel worden geduwd. Een middelmaat schroevendraaier werd gebruikt, tussen de aansluitlipjes geplaatst, en met enige aandrang, geassisteerd door een kleine hamer, kon de schakelaar uit het koppelingshandvat geduwd worden.

Nu ik de boel toch los had kon het geen kwaad om, met een lapje poetsdoek, de binnenkant van het koppelingshandvat, en vooral de plek waar de vervangende schakelaar moest komen, eens flink schoon te maken.

... met een schroevendraaier ...
... met een schroevendraaier ...

... flink schoonmaken ...
... flink schoonmaken ...

Toen kwam het enige punt waar ik iets fout zou kunnen doen, door gewoon veel en veel te veel geweld toe te passen. Bij het plaatsen van de andere schakelaar moest het nokje op de schakelaar zo gepositioneerd worden, dat het naar het aansluitpunt van de koppelingskabel wijst, weg van het stuur. In de koppelings handel zit namelijk een groef waar dit nokje in moest vallen. Zorgvuldig in positie gedraaid duwde ik de vervangende schakelaar op zijn plaats, weer met behulp van de reeds eerder genoemde schroevendraaier.

En toen de schakelaar netjes op de daarvoor bestemde plaats geschoven was kon de koppelingshandel ook weer geplaatst worden. Boutje erin, en vervolgens de twee draden voor het simuleren van de 'vrij-stand' aansluiten. Nu kon er getest worden of de startmotor zou draaien als de motor in de versnelling stond. Contact aan, vrijstand lampje uit, 'killswitch'op 'OFF', koppelingshandel intrekken en dan de startschakelaar gebruiken.

... nokje ...
... nokje ...

... op de juiste plaats gemonteerd ...
... op de juiste plaats gemonteerd ...

De startmotor begon te draaien, en dat was alles wat ik wilde weten. De borgmoer van de koppelingshandelbout (het woord is langer als het boutje) werd zorgvuldig vast gedraaid. Nog even een controle, nogmaals een startpoging en klaar. Was ik wat vergeten? Oh ja. Toch meteen maar de 'killswitch' weer op 'ON' zetten, en de versnelling in 'vrij' schakelen. Het werkt nogal verwarrend als ik de volgende keer de motor probeert te starten en het gaat niet helemaal volgens het beproefde recept, omdat ik bezig geweest ben met sleutelen.......




Terug naar de Motorpagina