Terug naar de Motor-pagina




De Koppelingkabel van de Zwarte Zwerver


Sinds een aantal maanden staat er een tweede motor achter het huis, en natuurlijk een CX. Het is een 1978-er, uit maart, en het is een duidelijk opknapproject. Maar na het vervangen van de rechter cilinderkop, en het toevoegen van twee nieuwe banden is de motor toch aardig op weg om weer goed rij-baar te worden.

Er zijn nog wel wat dingen die gedaan moeten worden. De drie belangrijkste punten zijn:
  • 1 – Koppelingskabel vervangen
  • 2 – Remschijven vervangen
  • 3 – Balhoofdlagers vervangen
De koppelingskabel die op deze motor zit is een normale standaard CX500 koppelingskabel, geschikt voor het normale, lage stuur van een CX500. Deze "Zwarte Zwerver" heeft een verhoogd stuur, en dan past het niet. De koppelingshandel heb ik al moeten vervangen, want de plek waar de fijn afstelling van de kabel zit, bij het handvat, was al afgebroken. Dat kwam natuurlijk door de te korte kabel. Om te voorkomen dat het nog een keer gebeurde moest er wel een andere, langere, kabel geplaatst worden.

Een oproepje op het forum van de Dutch Honda CX-500 club resulteerde in een berichtje van Nick L., dat hij nog een kabel van een Silverwing overhad. Of ik die kon gebruiken? Ja, natuurlijk, want de koppelingskabel van een Silverwing is langer dan de kabel van een standaard CX. Had ik verder nog wat nodig?, vroeg Nick. Nou ja, als hij nog twee remschijven had dan..... En zo had ik zowel de vervangende schijven als de langere kabel voor de Zwarte Zwerver.

Het plaatsen van de kabel koste wel wat hoofdbrekens, want deze kabel was eerder te lang dan te kort. Maar met wat kreatief kabelloop aanpassen werd het toch een redelijk succesvol gebeuren, waarbij de koppelingskabel de koppelingshandel niet meer naar beneden trok, om het stuur heen, als ik de motor naar links stuurde.

Een kort proef rondje gaf de zekerheid dat de nieuwe kabel goed werkte. En toen ik de motor weer neerzette besloot ik om de valbeugels, die na de kopwissel nog niet waren terug geplaatst, er maar weer op te zetten. Ik hoefde gelukkig geen uitlaten los te halen, maar wel bleek dat de beugels samen niet helemaal op elkaar aansloten. Met behulp van een waterpomptang werd de laatste halve centimeter aan de voorkant overbrugd, flinke bout erin, en voor de vorm een moer erop. Klaar, dat zit.

valbeugels
... valbeugels er weer op ...

Jammer alleen dat, na een paar uurtjes op de motor, ik toch het idee kreeg dat het niet helemaal paste, die valbeugels en ik, net of mijn voeten net verkeerd staan om makkelijk bij de pedalen te komen. Misschien moeten die beugels er toch maar weer af.....




Terug naar de Motorpagina