Terug naar de Motorpagina


Exit Zwarte Zwerver, Welkom Rode Reservist


Keuzes. Het hele leven bestaat uit keuzes. Opstaan, of nog uitslapen. Belasting betalen of lekker niet doen. Hard rijden of je aan de snelheid houden. Een rode motor of een zwarte? Zwart? Wel erg mooi. Rood dan? Dat is ook wel erg mooi. Keuzes, keuzes, keuzes.......

Want dat is de keuze waar ik nu voor sta. Nu de donkerrode kuip op de zwarte CX is geplaatst, wat nu? Blijft de motor zwart, en wordt de kuip dat ook, of wordt het een rode CX?

De rode kuip is wel erg mooi van kleur, en na een paar dagen wikken en wegen wordt er weer naar Nijkerk gereden, waar Frans de laatste kleur-delen van een reeds lang in onderdelen verkochte machine voor me klaar heeft liggen. Ook vraag ik even of er misschien nog een ophangbeugel of zo is blijven liggen, die van de tellerset.?

Daar moet even diep over nagedacht worden. En dan wordt de tellerset van de betreffende motor opgedoken uit een doos uit een schap in de garage, en kijk, daar zitten de ophangbeugels nog aan.....

... de ophangbeugels ...
... de ophangbeugels ...

Dat raadsel is nu ook weer opgelost, maar ik ga echt niet direct weer de kuip eraf halen om de gevonden beugeltjes te monteren. Voorlopig zit het goed, en als ik daar weer eens in de buurt ga sleutelen, dan is het vroeg genoeg.

Een paar dagen later ga ik de verkregen delen op de zwarte CX monteren. Makkelijk zat, ja, dat wel, maar het benzine slangetje past net niet, en moet wat bijgewerkt worden. En als dan de tank erop zit, probeer ik voorzichtig de benzine uit de zwarte tank in de rode tank te laten lopen. Een restantje vloerbedekking wordt over de nieuwe tank gelegd, en heel voorzichtig wordt het kraantje van de oude tank, voorzien van een stukje benzine slang, boven het gat van de nieuwe gehouden. En net als ik het kraantje opendraai, met één hand de tank halfvol met benzine balancerend, verschuift er wat, en is het al te laat. Een stel verse krassen is het gevolg......

Na het zoveel mogelijk overtanken (rotklus overigens) neem ik de schade eens op. Helaas, toch een paar krasjes op het mooie rood van de benzine tank. Jammer, maar 't kan gebeuren.

Nu zowel de tank als de zijkappen geplaatst zijn ziet het geheel er al heel erg rood uit, en mooi is het ook nog. Rest nog het kontje van de CX, dat nu zwart naar achteren steekt onder dat lastige K&Q zadel uit. Ook maar vervangen.......

En dat gaat niet goed. Het aparte kofferrek van deze CX werkt niet echt mee. Ik merk dat de bouten van onder het zadel door het frame in 'opgesloten' maar schuivende moeren in het kofferrek passen, en het past precies. Het loshalen van een bout gaat nog net, maar om diezelfde bout ook weer vast te krijgen..... Als ik geen grijze haren had, dan had ik ze nu gekregen.

Ik slaag erin om de bouten die losgehaald waren toch weer vast te krijgen. Wel breekt, door ouderdom en het heen en weer bewegen, de achterlicht ondersteunings strip aan één kant af, een op maat gemaakte metalen strip die verhinderd dat het achterlicht achterover zakt, wanneer de originele zadelbeugel is weggehaald. De andere kant zit nog, maar ik besluit om de volgende morgen toch maar eventjes langs de Bouwmarkt te rijden, om wat hoekstukjes te halen, en daarmee alles weer te repareren.

De Zwarte Zwerver is nu, ondanks het zwarte kontje, een rode motor geworden, een Rode Reservist. Maar voordat ik er echt helemaal blij mee ben moet dat “King& Queen” geval eraf. En daarvoor moet de Sigma kofferset vervangen worden voor een Krauserrek met koffers.

... Rode Reservist ...
... Rode Reservist ...

Via de site van de Dutch CX-V club kom ik in contact met Jeroen de R. uit Puttershoek. Wel een eind weg, maar verder reageert er niemand. Jeroen heeft Krauser koffers die ik voor een klein bedrag mag overnemen. Later blijkt dat er veel dichter bij huis ook koffers ter overname waren, maar ik heb weer eens haast, en wil niet rustig wachten totdat iedereen de berichten op de CX-site gelezen heeft........

Een verder zoektochtje over Internet, www.marktplaats.nl, geeft resultaat in de vorm van een Krauserrek in Boekel. Een mailtje naar Theo van U. die daar in de buurt woont, en dan is dat ook geregeld. Later kan ik dat wel eens ophalen.

En een dikke week later, sneeuw of geen sneeuw, rij ik op een avond naar Boekel om het rek op te halen. Theo is druk in de weer met zijn driewieler, een oude Messerschmitt, weer in top conditie te brengen, en daar word dus ook even naar gekeken. Het is iets heel anders als een CX......

Nu heb ik alle spullen klaar liggen om de ombouw van Sigma en K&Q zadel naar Krauser en standaard zadel te doen. Maar dat duurt nog even, want de lange winter van 2013 is nog niet voorbij........




Terug naar de Motorpagina