Terug naar de Motorpagina


Een Rode kuip op de Zwarte Zwerver


Na de 26ste kwam, zoals vaker gebeurt, de 27ste, dit keer met een stamtafel in Nieuw-Milligen. Daar vertelde Frans dat hij nog steeds een Vetterkuip had hangen, en dat dat ding in de weg hing. En omdat ik de dag tevoren toch een beetje kouwe handen had gekregen, was de afspraak snel gemaakt.....

Twee dagen later was er de mogelijkheid om de kuip op te halen bij Frans. De kuip, zo vertelde Frans, kwam van een CX af, en het was de bedoeling geweest om de kuip op een andere CX te plaatsen, maar, zoals wel vaker gebeurt, het bleef bij de bedoeling. Zodoende werden de mooie kuip, de beugels en nog wat los spul, wat ik niet direct herkende, in de auto geladen. En of ik nog belangstelling had in een tank, zij-schilden en CX-kontje, allemaal in dezelfde kleur?

Daar moest ik even over nadenken. Ik besloot om dat niet direct allemaal mee te nemen, want ik wilde eerst maar eens zien hoe het zou aflopen met de kuip-montage.

Het ijzerwerk wat Frans heeft meegeleverd is het eerste probleem. Ik weet hoe de kuip van mijn Rakker op de CX hangt, maar dit lijkt er helemaal niet op. Hoe moet dat passen? Zodra het weer het een beetje toelaat gaat het zadel van de Zwerver af, en dan de tank. Passen en meten, meten en passen. Dit stuk lijkt hier te horen, maar dan zou dat stuk daar moeten passen. Is het zo goed of moet het anders? Wel kom ik erachter dat de valbeugels zullen moeten vervallen als ik ooit die kuip op de motor wil monteren. En ik heb een langere bout nodig, om het sub-frame van de motorophanging weer aan het frame te monteren, onder de tank, met twee extra stukken ijzer er tussen.

langere bout nodig
... langere bout nodig ...

in elkaar gepast
... in elkaar gepast ...

Het kuip-steun frame weet ik bij elkaar te passen, op een manier die doet vermoeden dat het zo ook hoort te zitten, Wel merk ik wat verbogen stukken op, maar daar is wel iets op te vinden, met een bankschroef en wat effectief gedoseerd geweld. Nee, in één keer gaat het niet. Maar da's geen probleem, want evenmin als Keulen en Aken is een CX ook niet in één dag gebouwd. Dus worden er de volgende dag, het is inmiddels 3 januari, een paar bouten gehaald, en beter iets te lang, als iets te kort.

Maar deze dag is te regenachtig en te koud om buiten aan een motor te gaan zitten sleutelen. Dat moet beter kunnen. En daarom wordt er een beetje ruimte gemaakt in de bijkeuken, en met een één, twee, drie aanloopje wordt de "Zwarte Zwerver" de bijkeuken ingereden. Past precies, en ik kan er nog omheen lopen ook. Laat ik nu eerst eens naar de bedrading kijken, want als ik straks het frame ga plaatsen moet ik nu ook de koplamp omhulling weghalen. Alle draden zitten netjes in de koplamp weggewerkt, en ik hoop maar dat ik die zooi er later ook weer in krijg. Stekkers gaan los, de tellerset wordt weggehaald, en tot slot kan ik de zwarte koplamp omhulling wegnemen. Het ziet er niet uit, zo'n CX zonder neusje.

... CX zonder neusje ...
... CX zonder neusje ...

En weer worden zadel en tank verwijderd, en dat laatste had ik beter buiten kunnen doen, want er drupt toch wat benzine op de vloer. Een doekje, en het ergste is al weer over. Ja, en nu? Hoe nu verder ? Juist. De valbeugels, die ik weer zo netjes terug had geplaatst, gaan er weer af, ook de radiator kap moet eraan geloven, en gaat eraf. Nu eerst eens kijken hoe het ijzerwerk gaat passen.

De verbogen stukken krijgen in de bankschroef een wat rechtere vorm, die naar mijn mening beter past. Dan gaan de bouten, die door het sub-frame heen aan de kop vastzitten, los en wordt het eerste stuk ijzer gepast. Het kost wat moeite, en hier en daar soms een lelijk woord, maar uiteindelijk zit het geheel zoals het lijkt te horen. Een beugel hier erbij, een stuk ijzer daar, en langzaamaan krijg ik het idee dat het wel gaat passen. Ook de kopbouten worden weer gemonteerd, en dat is dat. Maar wat ik ook doe, het zit niet helemaal in het midden. Dat maakt niet zoveel uit, en misschien is het later nog op te lossen.

... een beugel hier ...
... een beugel hier ...

Nu ik zover ben moet het volgende stuk aangepakt worden. Frans is er van overtuigd dat ik alles heb om ook de tellerset om te bouwen, maar helaas, ik kan niets vinden. Dan maar op de grove manier..........

Met een zaag wordt er een aanval gedaan op de uitstekende delen van het originele kapje van mijn 'Rode Rakker'. Nou ja, dit is een blauwe kap die rood is overgespoten. Deze kap heb ik bewaard want je weet maar nooit of ik niet ooit nog eens nodig heb. En in al die jaren dat ik met die Polaris kuip op de Rode Rakker rondrij, heb ik nooit eraan gedacht om de kuip er weer af te halen. Dus is het nu de juiste tijd en plaats, de zaag gaat erin.

De 'oren' moeten eraf, en de metalen buis binnenin moet ik doorzagen, dan schuin inzagen aan de ene kant, net zo schuin aan de andere kant, hier wat wegzagen, daar nog wat weghalen, ja, dit moet passen. Jammer alleen dat ik, met een laatste hoekje weghalen de bovenkant van de kap los heb gezaagd, maar goed, er rijden meer CX-en zo rond.

Ook de zwarte radiatorkap wordt danig met de zaag bewerkt. Het grote geval past niet meer voor de radiator, tussen het kuipframe in, en ik wil toch een soort van scherm voor de radiator hebben. Dus: ook hier de zaag erin. Zagen, passen, slijpen, je bent er zo een half uur mee zoet, maar dan past het ding weer tussen het nieuw geplaatste kuip-frame

De tellerset wordt geplaatst in en op de met de zaag zo bruut behandelde koplamp kap, en alle verbindingen worden zo goed en zo kwaad als het kan in de nu opengewerkte koplamp omhulling gezet. Vocht en stroom gaat niet goed samen, maar ik denk, als ik zo mijn weggestopte draden masse bekijk, dat het aardig drupvrij is opgehangen.

Dan ga ik nu de kuip plaatsen. Het grote geval wordt op de plek getild waar ik denk dat hij moet passen, en gaatjes worden uitgelijnd tegenover elkaar. Het past heel aardig, zo op het eerste gezicht. Eén gat van de kuip zit niet precies goed, en wat ik ook doe, het blijft net naast het tegenoverliggende gat in het frame liggen. Dat probleem is, met hulp van een boormachine, snel opgelost. Deze Vetter kuip zit met slechts vier bouten vast aan het frame, en niet, zoals bij de Polaris, met zes. Het zal wel zo horen, denk ik.

... Vetter kuip ...
... Vetter kuip ...

Voor vandaag is het wel weer welletjes. De ruit wordt nog gemonteerd, en ook daar moeten weer een paar aanpassingen gedaan worden met behulp van de boormachine, maar dan gaan tank en zadel er weer op, en wordt de motor de bijkeuken uit gereden. In de snel vallende schemer is het niet goed te zien, maar deze motor lijkt nu al heel anders, met zo'n kuip erop...

De volgende dag is het proefritje-tijd. Ik bel TheoJ op, een expert met betrekking tot CX-en, en vraag of ik even langs mag komen, want misschien ziet hij iets wat ik vergeten ben. "Kom maar langs'zegt Theo, en dus gaat het pak aan, de helm op, en wordt de CX gestart.

Amper 500 meter van huis merk ik een probleem op. De kuip lijkt aan de rechterkant wel los te hangen, en rechts, dat is waar de kopbout door het subframe een beetje 'zwak' aanvoelde bij het vastdraaien. Ik zal toch niet de draad uit de kop hebben getrokken? Dat betekend een nieuwe kop!

In Bennekom buigt Theo zich over het probleem van de loszittende bout. Want ja, die bout zit los, en daardoor wiebelt de kuip zo. Hij komt tot de conclusie dat de bout gewoon te kort is voor het extra stuk ijzerwerk van het kuipframe. Na veel en lang zoeken in wel acht of tien verschillende doosjes en bakjes vinden we een bout de wat langer is. Met de schuifmaat wordt bepaald hoelang de bout mag zijn, en met twee of drie dikke ringen zou alles moeten passen. En gelukkig, het past. De vervang-bout kan vast aangetrokken worden, de kuip wiebelt niet meer, en de kop hoeft dus niet vervangen te worden.

Ook wordt er nog naar de tellerset-ophanging gekeken, en daar lijkt het, dat er toch een onderdeeltje mist. De gemaakte oplossing is echter voldoende, en zo rij ik na een uurtje weer naar huis, zonder een rammelende kuip, achter een flink windscherm, op een zwart-met-rode CX.

Maar nu dringt zich wel de vraag op, wat te doen? Rode delen ophalen en plaatsten, of de kuip zwart maken? Keuzes .........




Terug naar de Motorpagina