Een Vetter/Polaris kuipombouw |
Nog steeds zit de Vetterkuip op mijn CX500 "Reservist" niet mooi in het
midden. Het heeft vast wat te maken met de beugels waar de kuip mee aan de
motor vastzit. Maar ik zie geen kans om een en ander precies goed te krijgen.
Toch wel lastig, want het stoort me zo bij het rijden.
| |
Maar dan heeft Wijno, op 16 Januari op het forum van de Dutch CX-V twin club
een berichtje:
| |
Complete kuip Rickman Polaris voor de CX 500 In redelijk goede staat Ruit in prima conditie | |
En diezelfde avond reageer ik. Het is een witte kuip, en volgens de berichten
van Wijno is de kuip helemaal compleet. Tegen een kleine vergoeding is Wijno
zelfs bereid om de kuip te komen afleveren, en dat komt me, wegens algehele
drukte met een verhuizende zoon, prima uit. Bij een mailtje vooraf vraag ik of
ook de verlengmoeren en de tellerbeugels erbij zitten, twee onderdelen die
weleens op een sloop CX achterblijven als de kuip eraf gehaald wordt. En
gelukkig dat ik dat vroeg, want bij een telefoontje vooraf gaand aan de
aflevering wordt duidelijk dat Wijno die dingen heeft laten zitten op
zijn tot cafe-racer om te bouwen CX. Nu is dat voor de
tellerbeugel niet zo'n groot probleem, maar de verlengmoeren wil ik er wel
graag bij hebben, want anders gaat het niet passen, ben ik bang.
| |
En zo ligt er een paar dagen later een prachtig witte Rickman Polaris in de
schuur, compleet met ophangbeugels en verlengmoeren, maar helaas zonder
teller-ophangbeugels. Maar op de "Reservist" zitten ophang beugels, alleen
ontbreekt daar nu net één metalen strip aan. Ook lijkt het erop dat er een
vervangruit op de Polaris zit. Maar het is toch een passende ruit, en als
Wijno een paar dagen later alsnog het stripje opstuurt wat ik mis, en dan is
alles compleet om de ombouw van Vetter naar Polaris uit te voeren.
| |
Als het een paar dagen later, op zondag, heel mooi weer lijkt te worden, zeker
voor wat we verwachten voor de tijd van het jaar, dan vind ik het tijd
geworden om maar eens met de ombouw te beginnen. Eerst moet die Vetter er maar
eens af, en dat is makkelijk genoeg, want die zit maar met vier schroeven
vast. Daarvoor moet wel de tank los, en dus het zadel los, en zo ben je toch
al gauw met een heleboel zaken bezig. Maar goed, koffers, zadel, tank, alles
is los, en nu kan de kuip eraf gehaald worden. Eerst wordt de ruit losgehaald,
en daarna de kuip zelf. Beiden worden voorzichtig aan de kant gezet, want
misschien is er nog iemand die wel een Vetter kuip wil, en dan moet je
natuurlijk niet iets met veel krassen hebben. Zo staat er ineens een heel bloot
uitziende CX.......
| |
![]() ... een bloot uitziende CX ... | |
Dan is het kuip-frame aan de beurt. Maar ook de radiator kap die ik met noest
hak- breek en zaagwerk min of meer pas had gemaakt. Ik was in de
veronderstelling dat die kap met slechts één boutje vastzat, maar het blijken
er toch twee te zijn. De kap gaat met heel wat minder plichtplegingen dan kuip
en ruit eraf, en dan is het ijzerwerk aan de beurt. En dat geeft weinig
problemen, aangezien ik pas nog bezig ben geweest om dat frame meer in het
midden te krijgen. De bouten laten zich zonder problemen loshalen, en even
later liggen de losse onderdelen naast de motor. Ik schroef wel alles weer in
elkaar, voordat ik het ijzerhandeltje bij de kuip zelf neerleg, want dan weet
een ander hoe het in elkaar moet, zonder al te veel gepuzzel. Bovendien weet
ik dat dat alle schroeven en moeren erbij zitten.
| |
![]() ... het ijzerhandeltje bij de kuip ... | |
Nu begin ik meteen aan de montage van de Polaris beugels. En ik ben maar wat
blij dat ik de verlengmoeren erbij heb gekregen, want daarmee past alles veel
beter. Lastig blijft natuurlijk dat de onderste kuip-frame bevestigingspunten
binnen het Polaris frame valt, zodat het vastdraaien vooral een geduld werkje
is. Ik besluit om de truc die ik bij de rode rakker heb toegepast, een extra
M12 moer als afstandsring, hier niet direct toe te passen. Past de kuip
niet, dan kan het morgen altijd nog, past het wel, ben ik meteen klaar. En tot
slot gaat de radiator bescherming ertussen. Klaar, nu de kuip er op zetten.
| |
Eerst is het tijd om de elektra aan te pakken. En kom ik tot de ontdekking dat
ik daar beter eerst over na had kunnen denken. Want de Vetterkuip had, naast
de nadelen ook voordelen: er zat een complete, originele aansluitkabel bij,
die zonder al te veel problemen op de bedrading van de CX was aan te sluiten.
En er zit bij deze Polaris wel een complete aansluitkabel, maar de kleuren van
de kabel zijn totaal anders dan de kleuren van de CX500 draadboom. Wat is wat,
en waar hoort welke?
| |
En zo zit ik eerst een ruim half uur met draden en een losse voeding en een
ohm-meter te zoeken en te proberen. De meeste lampen doen het, maar het
parkeerlampje blijkt doorgebrand te zijn, maar ik heb reserve, en dus ga ik
weer verder met een nieuw geplaatst lampje. Totdat ik uiteindelijk een
om-bedradings-tabel bij elkaar heb. Nu weet ik welke stekker ik aan welke
draad kan prikken.
|
Polaris | CX500 | Functie |
Zwart | Groen | Massa |
Rood | Bruin | Parkeerlicht |
Blauw-Rood | Wit | Dimlicht |
Blauw-Wit | Blauw | Grootlicht |
Groen-Rood | LichtBlauw | Rechts |
Groen-Wit | Oranje | Links |
Wit-Rood | n.c. | n.c. |
Wit-Zwart | n.c. | n.c. |
Maar zo heel erg eenvoudig is het niet, en de kniptang en de kabeltang moeten
er aan te pas komen om het ene deel passend te maken op het andere deel. Toch,
als de aansluitkabel netjes aangesloten is aan de oorspronkelijke CX bedrading,
dan kan er getest gaan worden. En natuurlijk heb ik iets verkeerd gedaan, wat
ik merk als ik de richting aanwijzers uitprobeer. Links zit op rechts, en
rechts zit op links. De aansluitingen voor grootlicht, dimlicht en het
parkeerlicht zijn wel goed geplaatst, gelukkig. Rem- en achterlicht werken ook
nog, en ook wil de startmotor gewoon meedraaien. Starten doen ik een andere
keer wel, nu ligt er teveel los spul op en om de motor heen.
| |
![]() ... dan kan er getest gaan worden ... | |
Nu de elektra werkt kunnen de meters teruggeplaatst worden, in de bijbehorende
beugels. En dus moet ik naarstig op zoek naar de originele ophangrubbers, die
ik eruit heb gehaald toen ik de beugels zonder de onderste verbinding-strip
probeerde op te hangen. Maar zoiets gooi ik niet weg, en na een kwartiertje
zoeken in bakjes en bakken en dozen vind ik de ophangrubbers terug. Ook de
bijbehorende bouten worden teruggevonden. Toch past het niet direct, en dat
komt omdat de rubber afdichting onder het Honda tellerhuis mist. Maar ook die
weet ik te vinden, en zo, na passen en meten, gemopper en zoeken, zit
uiteindelijk de tellerkap ongeveer op de plek waar ik hem wil hebben.
| |
En nu kan de kuip erop. Met een flinke zwaai wordt de kuip op de frame-beugels
geplaatst. Snel een eerste boutje door de gaatjes, en met een moetje
vastzetten. Het ziet er prima uit vind ik, als ik eventjes van een afstandje
het project ga bekijken. Meer boutjes worden vastgezet, en soms ook weer
losgehaald als blijkt dat het toch niet helemaal vanzelf past, maar dan is het
tijd om de ruit te plaatsen, en daarmee ziet het geheel er al weer prima uit.
De tank wordt teruggezet en het zadel op de plaats gezet, het lijkt weer wat
te worden.
| |
Een half uurtje laters zijn ook de lowers aangebracht, en is het tijd om het
gereedschap op te ruimen, de Vetterkuip met toebehoren in de schuur te
plaatsen, en eens te kijken hoe de hele operatie is afgelopen. De patiënt ziet
er prima uit, en alles lijkt te werken zoals het hoort te werken.
| |
![]() ... ziet er prima uit ... | |
Morgen een proefritje.....
| |
De proefrit loopt weer eens uit de hand. Inplaats van een kleine twintig
kilometer worden het er meer dan vijftig, en ben ik bijna een uur onderweg.
Deze kuip ziet er goed uit, zit mooi in het midden, en het is zowaar een
feestje om met deze CX te rijden. Nu alleen dat stuur nog wijzigen, want ik
zit wel lekker rechtop, maar mijn handen staan net verkeerd aan de handvatten.
| |
Wordt vervolgd...... ?
| |
|