Terug naar de Motorpagina


Nieuwe uitdagingen


En als alles het weer lijkt te doen, en ik langzaamaan het gevoel krijg dat het misschien toch wel wat gaat worden met die twee CX-en achter het huis, dan gaat het mis. Niet heel erg mis, maar wel mis genoeg om mijn misnoegen op te wekken.

Het begint met een niet startende zwarte CX, de "Reservist". Nou ja, als die niet wil starten, dan neem ik toch gewoon de 'echte' CX? Zo gezegd, zo gedaan. Netjes naar het werk, en 's middags weer terug. Maar dan zegt Joke: "Het stinkt erg achter het huis...." en bij inspectie ligt er een beetje benzine onder de "Rode Rakker". Hmm... er is verder niets te zien, maar toch in de gaten houden, want je weet maar nooit. Als Frans in de maandagavond chat laat vallen dat hij een zadel-bevestigingslip zoekt, en ik die de volgende dag vind, is een proefritje naar Nijkerk snel gemaakt. En daar, bij Frans op de oprit, druppeld de CX vrolijk verder. Ook starten gaat niet helemaal vanzelf, maar toch, het is een CX, en het lukt me weg te rijden.

Maar het wil niet, er is geen vermogen, geen puf, geen kracht uit het oude blok te krijgen. De heenreis was probleemloos, maar nu? Ik zet de motor langs de kant van de weg, op een veilig plekje even op de middenbok. Druppellen van benzine, en verlies van vermogen. Dat laatste doet me erg denken aan die ene keer dat water-druppeltjes zich onderaan de aftapslangetjes verzamelden. Sindsdien liggen die slangetjes op een andere plek, achter het rechte zijdeksel. Maar wel met een bochtje omhoog......

Ik haal het deksel los, haal de slangetjes weg en ja hoor, uit één slangetje komt wat benzine druppelen. De motor, die nog steeds staat te draaien, lijkt iets soepeler te gaan lopen. En dan maak ik een foutje.......
Om de laatste benzine uit het slangetje te halen blaas ik even in de aftapslang. Prompt valt de motor stil. Bij toeval heb ik een nieuwe manier ontdekt om de CX te laten stoppen. Niet dat ik er blij mee ben, want nu moet ik de motor weer starten. En dat lukt niet.

Meer dan een zacht 'klik' komt er niet uit de motor. Het kan niet anders dan dat het startrelais te elektrische geest gegeven heeft. Nu is dat niet zo'n heel groot probleem, want Marco B. heeft het er steeds over dat je met een Euro de motor kan starten, simpelweg door de beide contacten op het startrelais door te verbinden. Maar ik heb geen Euromunt bij me. Wel een 50cent munt, maar misschien dat de motor dan op één cilinder gaat draaien? Onzin natuurlijk, want alles van metaal is goed om de contacten te overbruggen. In mijn tas heb ik de bougie sleutel, en de handgreep daarvan is voldoende om tussen de relais contacten te stoppen, en de motor weer te starten.

De hele weg naar huis, over de N301, de A30 en de A12 bromt mijn motortje tevreden, alsof hij nooit anders heeft gedaan, maar dan, op de afrit, is het vermogensverlies en het sputteren weer daar. Tot aan huis is het gelukkig niet ver, en als ik de CX op zijn vaste plekje neerzet, drupt de benzine er langzaam onderuit. Da's niet goed.

Zo staat mijn CX daar dan, met twee probleempjes.
A - Het startrelais.
B – Benzine verlies.

Het eerste probleem wordt diezelfde avond ter hand genomen. Zadel los, en het linker zijdeksel eraf, en vervolgens het startrelais eruit. Ik weet dat ik nog zo'n ding ergens heb liggen, maar als ik het gevonden heb blijkt het een startrelais van een GL te zijn, en dat gaat niet passen. Dan maar op de andere manier.

... het startrelais ...
... het startrelais ...

En die manier is: uit elkaar halen en repareren. Ik heb het vermoeden dat het een kwestie is van ingebrande contacten, want er gaat me een hoeveelheid stroom door dat relais, als de CX gestart wordt. En ja hoor, als ik het geval open heb, na twee schroefjes los te draaien, dan zie ik de ingebrande contactvlakken al. Met het imitatie-Dremeltje wordt het beweegbare deel schoongemaakt, en dat is deel één van de reparatie. De aansluitschroefdelen worden losgehaald uit het bovenhuis van het relais, ook schoon ge-Dremelt en er omgedraaid weer ingezet, zodat het deel van de contacten wat nog nooit is gebruikt nu boven het beweegbare deel hangt. En dan kan alles weer in elkaar gezet worden. Schroefjes vast, relais weer in de motor, killswitch op OFF, contact aan, en als ik dan de schakelaar indruk draait de startmotor als vanouds zijn rondjes. Mooi, dat is uitdaging nummer één. Nu de volgende.

... ingebrande contactvlakken ...
... ingebrande contactvlakken ...

...  contact ...
... contact ...

Maar dat zal even moeten wachtten........




Terug naar de Motorpagina