Terug naar de Motorpagina


Nieuwe uitlaatpijpen


Mijn motortje, de "Rode Rakker", had zich gedurende de rit naar en van Almere prima gedragen. Geen klapje gemist, en geen overdadig lawaai uit de uitlaatjes. Maar toch was ik nog steeds op zoek naar een beter uitziende linker uitlaat, want de huidige 'linker' uitlaat was eigenlijk een rechter-uitlaat, en al was die wel helemaal gas-dicht, het ding zag er gewoon niet mooi uit, met de grote roestplakken over het chroom heen. Aan die zoektocht was een einde gekomen toen Wtuinman onder de kop 'aangeboden' een partijtje onderdelen op de site van de Dutch Honda VC-V club plaatste. Het lijstje begon met "Twee goede dempers met 4 popnagels achterin." en dat was eigenlijk precies wat ik nodig had.........

Mailtjes en PB's werden heen en weer gestuurd, en een prijs werd afgesproken. Maar ik had even geen idee hoe ik die dingen bij mij, in Ede, moest krijgen. Waarop gezegd werd: 'ik kan ze wel opsturen' en daar had ik zelf helemaal niet aan gedacht. Zodoende vond ik, op de 22ste , toen ik thuiskwam van het werk een heel groot pak op de tafel, waarin de uitlaatjes moesten zitten.

... een heel groot pak op de tafel ...
... een heel groot pak op de tafel ...

En er zaten uitlaatjes in! Hele mooie zelfs, en hoewel ik er niet om bekend sta dat ik veel en vaak poets, kon ik het deze keer toch niet laten om één van de twee chromen dingen eens eventjes op te frissen, om te kijken wat het nou precies was. Een klein kwartiertje poetsen leverde een fraai glanzende uitlaat op, in een heel erg veel betere conditie dan de uitlaten die nu onder de CX zaten.

Het was droog, het was niet al te koud, er was nog daglicht, en er was niets wat me tegenhield om die mooie pijpjes onder mijn CX te gaan hangen. Snel werden de nodige stukken gereedschap bij elkaar gehaald, en dan maar eens kijken of het wil lukken, zo'n uitlaat uitwisseling. Ook de oude uitlaat werd eventjes uit de schuur gehaald, en er was een heel duidelijke verschil tussen mijn oude uitlaat, de gepoetste uitlaat, en de nog ongepoetste uitlaat zichtbaar. Ook het verschil met de door roest ontsierde vervangende uitlaat die nu onder de 'Rakker' hing was goed zichtbaar.

... het verschil was goed zichtbaar ...
... het verschil was goed zichtbaar ...

De tweede uitlaat onderging ook een poets beurtje, en toen was het tijd om de uitlaten te vervangen. Dat ging aan de linkerzijde verrassend makkelijk, omdat ik die uitlaat twee maanden eerder al vervangen had. Het enige probleem was dat het rubber dopje, waar de hoofdstandaard in opgeklapte toestand tegenaan moest komen, niet paste. Het dopje uit de oude uitlaat was net iets te klein voor het gaatje onder de nieuwere uitlaat.

Aan de rechterzijde had ik meer problemen, of beter gezegd, grotere uitdagingen. Die uitlaat was al een hele tijd niet meer los geweest, en het koste dan ook wel wat extra moeite om dat ding uit de collectorbox te krijgen. Maar dat was nog niets vergeleken met de moeite die het kostte om de bevestigingsplaat los te krijgen, die in al die jaren dat ik de motor bezat, nog nooit los was geweest. En die moest er wel af, omdat ik die nodig had voor de goede uitlaat. De oude uitlaat was duidelijk aan vervanging toe, want ook hier zat een gat in de zijwand van de uitlaat.

... ook hier een gat in de wand van de uitlaat...
... ook hier een gat in de wand van de uitlaat ...

Met effectief geweld, in de vorm van een hamer, en met een goed passende ringsleutel lukte het uiteindelijk om de plaat los te halen van de uitlaat. Overzetten op de nieuwere uitlaat was een simpel karweitje van twee moeren opzoeken en die vastdraaien. En daarna werd de nieuwe uitlaat onder de motor gehangen. Wel moest ik constateren dat de collectorbox bij de aansluiting van de rechter-uitlaat al aardig aan het roesten was. Een volgend karweitje diende zich al weer aan.

Maar het wisselen van de uitlaten was uiteindelijk een hele opknapbeurt voor deze oude CX. Misschien toch maar wat vaker poetsen.......




Terug naar de Motorpagina