Terug naar de Motorpagina


Exit van een Blauwe CX


Naast alle gebeurtenissen met een omvallende Rode Rakker en een te verrijden Veluwerit stond er ook nog een Blauwe CX naast het huis te wachten op het afmaken van een reparatie. Wat was er ook al weer aan de hand? Oh ja, een vreemd en verontrustend geluid uit óf de cardan, óf de versnellingsbak.

Ik gokte in eerste instantie op de cardanklok. Ook die dingen hebben niet het eeuwige leven, en eerlijk gezegd was het wisselen van een cardanklok eenvoudiger als het wisselen van een versnellingsbak. Helaas, bij het steeds verder loshalen van de onderdelen werd ik steeds meer pessimistisch over de toekomst die deze blauwe CX en ik samen konden hebben. Een mooie blauwe om onbezorgd op warme dagen kuiploos mee te rijden bleek er niet in te zitten.

Het lukte de cardanklok te wisselen, maar al bij het starten en onbelast ronddraaien in de vijfde versnelling was daar het nare en angstwekkende geluid weer. Toch de versnellingsbak dan? De originele cardanklok werd weer aan de motor gehangen, het wiel erin gezet, en alles vastgeschroefd. In elk geval zag het er weer uit als een gewone CX. Maar wat nu?

... de originele cardanklok ...
... de originele cardanklok ...

Het koste wat moeite, ja het koste heel wat moeite om een besluit te nemen. Ik had er al heel wat tijd en onderdelen en moeite in gestoken, waaronder niet in de laatste plaats een mooie set voorpoten. Houden en verder gaan? Of wat anders?

De mogelijkheden waren ongeveer:
  • repareren in eigen beheer
  • slopen
  • wegdoen
Maar het eerste, repareren, dat zou een heel lange termijn onderneming worden, en ik wist bijna zeker dat het niet zou lukken, tijd en ruimte en geld in aanmerking genomen. Bovendien, er stond ook nog een zwarte CX om aandacht te vragen, achterin de tuin. Nee, dat plan leek me niet uitvoerbaar.

In eigen beheer slopen was ook een optie. Een aantal onderdelen kon ik vast nog wel verkopen. Zadel, remmen, wielen, ja, zelfs het complete blok was nog geld waard als sloper. Maar hij is bijna goed, zeurde een stemmetje in mijn hoofd......

Wegdoen dan? Maar wie wilde er nu een motor hebben waar een hoop aan te doen was? Ik had deze motor al eens bijna voor een redelijk bedrag verkocht, maar dat ging niet door. Gelukkig maar, want ik had me erg rot gevoeld als ik een motor had verkocht waar een dergelijk aantal verborgen gebreken aan zouden zitten.

Misschien was het laatste toch het beste, maar dan tegen een aangepaste prijs. Peter, een mede CX-er, had ooit al eens aangegeven interesse te hebben in een extra CX. Ik stuurde een mailtje: ben je nog geïnteresseerd? En dat was 'ie.

Het duurde een paar weken, wegens vakantie's hier en daar, maar op 30 september werd de CX door Peter opgehaald. Met een aanhanger. Want op dit moment draait de motor feilloos, zijn koppeling en remmen goed, is het zadel prettig, maar de defecte uitlaat, en die vijfde versnelling, nee, dat is niet veilig onderweg. Vandaar de aanhanger.

... met een aanhanger ...
... met een aanhanger ...

En zo krijgt deze CX toch weer een nieuwe kans. Een ander blok misschien en de uitlaatjes opknappen, dan rijdt hij misschien volgend jaar weer ergens in Nederland rond......




Terug naar de Motorpagina