Terug naar de Motor-pagina




Weg-klaar maken van de 'Zwarte Zwerver'


Terwijl de dagen zich aan een regen lukte het Paul, die de Zwarte Zwerver van mij wilde overkopen, maar niet om vervoer te regelen. En ondertussen stond dat ding me wel steeds een beetje meer in de weg. Erg incompleet ook, zo zonder koplamp, en zonder zadelbeugel, zonder olie en zonder koelvloeistof.

...  incompleet, zonder koplamp ...
... incompleet, zonder koplamp ...

Op de onderdelendag had ik een zadelbeugel met knipperbolletjes weten de scoren tegen een redelijke prijs. En ja, die was bedoelt voor de Zwarte Zwerver. Helaas had ik geen koplamp kuipje te pakken weten te krijgen, maar een vraag op het forum van de Honda CX-V club bracht uitkomst: Tinus stuurde me een kuipje op, met zwart overgespoten rood, toevallig precies zoals de Zwarte Zwerver ook was.

Vol goede moed werd begonnen om de motor toch weer enigszins toonbaar te maken, en misschien wel weer rijdbaar. In de eerste plaats de zadelbeugel. De oude knipperlichten werden eraf gehaald, en de originele beugel werd weer op de juiste plek gehangen. En dan zie je maar weer hoe mooi alles past, als je niet steeds wat wijzigt: Vrij eenvoudig paste de beugel als of hij er altijd al had horen te zitten. Alleen de elektra gaf wat problemen, en hier bleek dat de kleuren van de aansluitdraden, lichtblauw en oranje, net verkeerd om zaten. Toch jammer.

Twee dagen later kwam het door Tinus beschikbaar gestelde koplamp kuipje binnen. En het koste toch wel een groot deel van de middag om deze koplampkuip weer op de juiste plaats te krijgen, met daarbij ook nog de knipperlichten en de koplamp zelf juist aan te sluiten. Stukken draad werden opgezocht of van oude schakelsets afgeknipt, stekkers en contrastekkers geplaatst, en met de soldeerbout werden te korte stukjes verlengd, totdat alles weer enigszins bij elkaar paste. De oude stekkerverbindingen werden zo goed en zo kwaad als het ging schoongemaakt, en waar nodig en mogelijk vervangen door nieuwe, totdat eindelijk alles weer werkte zo als het in het boekje stond. Het plaatsen van de koplamp koste uiteindelijk ook dat tijd, vanwege de draden-zooi die in het kuipje zijn plek moest vinden. Maar het lukte. Er stond weer een goed uitziende CX achter het huis, ook al stond hij te wachten op de nieuwe eigenaar.

Er was verse olie aangeschaft, en er was voldoende koelvloeistof op voorraad. Dus werd de motor van de juiste vloeistoffen voorzien. Jammer dat ik eerst alles had afgetapt, nu moest er weer nieuw spul in. Maar ik wilde de motor laten draaien, ja, weer weg-waardig krijgen voordat hij van eigenaar zou wisselen. De accu werd opgeladen na het gedoe met de verlichting, en de volgende dag was het moment daar: Contact en starten.

Natuurlijk deed 'ie het. Natuurlijk had ik alles weer juist in elkaar gezet, en natuurlijk was ik zelfs de cardanborging niet vergeten. Maar een proefritje, nou nee, dat nog even niet, dat moest nog even wachten.......





Terug naar de Motorpagina