De nieuwjaars receptie van de CX club |
Op 1 februari, als het jaar 2015 al weer een flink eindje onderweg is, is het
eindelijk tijd voor de Nieuwjaarsreceptie van de Dutch Honda CX-V Twin club.
Dat is een nadeel, van een landelijke, hoofdzakelijk via internet opererende
club. Er is geen eigen clubhuis, en dus is de club afhankelijk van de
'goodwill' van anderen, in dit geval de Almeerse motorclub, die , weliswaar
niet zoals in de planning stond op 18 januari, maar dan toch wel twee weken
later, op 1 februari, het thuishonk ter beschikking stelt.
| |
Vanaf dit jaar, 2015, is de overgangs regeling van kracht. De belastingdienst
heeft besloten om de vrijstellingsgrens op te trekken van 25 jaar naar 40 jaar,
waardoor de meeste CX-en plotseling weer belastingplichtig zijn. Er is wel
een overgangs regeling, waarbij slechts een kwart van het normale tarief
betaald moet worden, maar dan mag er ook in de maanden december, januari en
februari niet gereden worden, een regeling die al snel bekend staat onder de
naam 'ophokplicht'.
| |
Voor de 'Zwarte Zwerver' maak ik gebruik van die overgangs regeling, maar de
'Rode Rakker', nee, die niet. Dan maar de volle mep betalen, maar motorrijden
dat zal ik, al hangt het natuurlijk ook van het weer af. En dat laat zich op
die eerste februari dag niet van de allerbeste kant zien. Dus toch maar met de
auto?
| |
Het wordt inderdaad de auto. Maar niet de eigen auto, maar die van JiMi, die
me komt ophalen. Na een genoeglijk uurtje komen we bij het clubhuis van de
"motorvereniging Almere" aan. Niet helemaal de eersten, maar wel vroeg.
| |
Zoals verwacht stond er geen enkele CX op het parkeer-terreintje. Een
duidelijk gevolg van de nieuwe belastingregels. De enige die op de motor kwam
was Frans, maar het was geen CX, maar een PC800. Toch jammer......
| |
... de enige motor ... | |
Na een welkomstwoord van voorzitter Coen, die de belasting maatregel nog even
onder de algehele aandacht bracht, was er een presentatie van Borisz en Jottum,
over de in 2014 verreden "500 Euro Challenge". En nee, het ging niet over het
Eurosport model van de bekende CX van Honda.
| |
De "500 Euro Challenge" bestond erin dat men een motor kocht voor maximaal 500
Euro's, en met deze motor in twee weken tijd een flink aantal landen bezocht,
in groepsverband. Voor zo'n uitdaging komt natuurlijk een CX500 al snel in
beeld, en er reden dan ook een aantal motoren met het bekende dwarse blok mee.
Maar ook een ander type honda, een Kawasaki, en een BMW en nog wat meer 'spul'
nam aan de tocht deel.
| |
We kregen in korte tijd een goed overzicht van het aanschaffen en prepareren
van de diverse motoren te zien, en natuurlijk van de reis die werd ondernomen,
met alle spannende en vermakelijk gebeurtenissen van die tocht. Tussen een
lange rij Ferrari's met die bonte verzameling, of een brandje, veroorzaakt
door kortsluiting vlak bij een tankstation. En verhalen van de verbaasde
blikken van de jongens in de strakke pakken, op motoren die stuk voor stuk
duurder waren dan het bij elkaar geraapte zooitje ongeregeld, wat doodkalm uit
Nederland was komen rijden, als of het de gewoonste zaak van de wereld was.
Maar ook van de reparaties die onderweg toch noodzakelijk waren. Een
welverdiend applaus beëindigde deze dubbel-presentatie.
| |
... dubbelpresentatie: borisz ... |
... dubbelpresentatie: jottum ... |
Idsart had hierna nog een mededeling. Gezien het toch wel vaak voorkomen van
laadproblemen op de CX-en had hij zich voorgenomen om daar eens wat aan te
doen. Het volgende jaar, zo zei hij, wilde hij een model laten zien wat meer
betrouwbaar zou zijn dan het bestaande laad-circuit van een CX. Maar daar
moesten we nog wel eventjes een jaartje op wachten....
| |
Na verloop van tijd werd het voor JiMi en mijzelf toch wel weer tijd om naar
huis te rijden. De regenbuien onderweg bevestigden dat het tot wel een goed
idee was geweest om per auto te gaan. Zo konden we ook nog even napraten over
de middag. En misschien werd er wel een plan geboren om een stukje van de
2015-editie van de '500-euro Challenge' mee te rijden, maar dat moest nog wel
uitgezocht worden, naar plaatsen en tijden en vooral mogelijkheden.
| |
Wie weet........ | |
|