Terug naar de Motorpagina


De nieuwjaars receptie van de CX club


Op 1 februari, als het jaar 2015 al weer een flink eindje onderweg is, is het eindelijk tijd voor de Nieuwjaarsreceptie van de Dutch Honda CX-V Twin club. Dat is een nadeel, van een landelijke, hoofdzakelijk via internet opererende club. Er is geen eigen clubhuis, en dus is de club afhankelijk van de 'goodwill' van anderen, in dit geval de Almeerse motorclub, die , weliswaar niet zoals in de planning stond op 18 januari, maar dan toch wel twee weken later, op 1 februari, het thuishonk ter beschikking stelt.

Vanaf dit jaar, 2015, is de overgangs regeling van kracht. De belastingdienst heeft besloten om de vrijstellingsgrens op te trekken van 25 jaar naar 40 jaar, waardoor de meeste CX-en plotseling weer belastingplichtig zijn. Er is wel een overgangs regeling, waarbij slechts een kwart van het normale tarief betaald moet worden, maar dan mag er ook in de maanden december, januari en februari niet gereden worden, een regeling die al snel bekend staat onder de naam 'ophokplicht'.

Voor de 'Zwarte Zwerver' maak ik gebruik van die overgangs regeling, maar de 'Rode Rakker', nee, die niet. Dan maar de volle mep betalen, maar motorrijden dat zal ik, al hangt het natuurlijk ook van het weer af. En dat laat zich op die eerste februari dag niet van de allerbeste kant zien. Dus toch maar met de auto?

Het wordt inderdaad de auto. Maar niet de eigen auto, maar die van JiMi, die me komt ophalen. Na een genoeglijk uurtje komen we bij het clubhuis van de "motorvereniging Almere" aan. Niet helemaal de eersten, maar wel vroeg.

Zoals verwacht stond er geen enkele CX op het parkeer-terreintje. Een duidelijk gevolg van de nieuwe belastingregels. De enige die op de motor kwam was Frans, maar het was geen CX, maar een PC800. Toch jammer......

... de enige motor ...
... de enige motor ...

Na een welkomstwoord van voorzitter Coen, die de belasting maatregel nog even onder de algehele aandacht bracht, was er een presentatie van Borisz en Jottum, over de in 2014 verreden "500 Euro Challenge". En nee, het ging niet over het Eurosport model van de bekende CX van Honda.

De "500 Euro Challenge" bestond erin dat men een motor kocht voor maximaal 500 Euro's, en met deze motor in twee weken tijd een flink aantal landen bezocht, in groepsverband. Voor zo'n uitdaging komt natuurlijk een CX500 al snel in beeld, en er reden dan ook een aantal motoren met het bekende dwarse blok mee. Maar ook een ander type honda, een Kawasaki, en een BMW en nog wat meer 'spul' nam aan de tocht deel.

We kregen in korte tijd een goed overzicht van het aanschaffen en prepareren van de diverse motoren te zien, en natuurlijk van de reis die werd ondernomen, met alle spannende en vermakelijk gebeurtenissen van die tocht. Tussen een lange rij Ferrari's met die bonte verzameling, of een brandje, veroorzaakt door kortsluiting vlak bij een tankstation. En verhalen van de verbaasde blikken van de jongens in de strakke pakken, op motoren die stuk voor stuk duurder waren dan het bij elkaar geraapte zooitje ongeregeld, wat doodkalm uit Nederland was komen rijden, als of het de gewoonste zaak van de wereld was. Maar ook van de reparaties die onderweg toch noodzakelijk waren. Een welverdiend applaus beëindigde deze dubbel-presentatie.

borisz
... dubbelpresentatie: borisz ...

jottum
... dubbelpresentatie: jottum ...

Idsart had hierna nog een mededeling. Gezien het toch wel vaak voorkomen van laadproblemen op de CX-en had hij zich voorgenomen om daar eens wat aan te doen. Het volgende jaar, zo zei hij, wilde hij een model laten zien wat meer betrouwbaar zou zijn dan het bestaande laad-circuit van een CX. Maar daar moesten we nog wel eventjes een jaartje op wachten....

Na verloop van tijd werd het voor JiMi en mijzelf toch wel weer tijd om naar huis te rijden. De regenbuien onderweg bevestigden dat het tot wel een goed idee was geweest om per auto te gaan. Zo konden we ook nog even napraten over de middag. En misschien werd er wel een plan geboren om een stukje van de 2015-editie van de '500-euro Challenge' mee te rijden, maar dat moest nog wel uitgezocht worden, naar plaatsen en tijden en vooral mogelijkheden.

Wie weet........



Terug naar de Motorpagina