Terug naar de Motorpagina


Twee kleine klusjes


En zo werd het december. En volgens de nieuwe regels mag een bijna-klassieke motorfiets, zoals mijn eigenste "Rode Rakker" vanaf begin december tot aan maart van het volgende jaar de weg niet meer op, tenzij er flink betaald word. En ik weet een beetje hoe ik ben, als het een beetje mooi weer is, zonder pekel op de weg, dan wordt ik helemaal kriegel als er een stom regeltje is waardoor ik niet mag motorrijden. Dan maar betalen, met op de achtergrond de gedachte dat ik nog maar een paar jaar hoef te wachten om daarna tegen de belastingdienst te zeggen: 'Lekker puh!'

Deze decembermaand is, zoals het weerbericht steeds zegt, erg zacht. En dat betekend dat ik, op de dagen dat het niet regent, per motorfiets naar het werk ga. Het mag dan niet koud of nat zijn, maar het is zo vroeg op de ochtend toch nog wel donker, het zijn immers de spreekwoordelijke donkere dagen voor Kerst. Ook dat is geen probleem voor mijn CX, want het licht doet het goed. Totdat....

De motor is gestart, en ik schakel het licht in. Ja, dat werkt. Handschoenen worden aangetrokken en dan kijk ik eventjes naar de dag-teller van de motor, om een inschatting te maken van de hoeveelheid benzine die er nog in de tank zit. Maar de dagteller is niet te zien in het donker. De teller-verlichting is uit. Heb ik het licht dan niet aangezet? Het schakelaartje staat toch op 'aan' en ik zet het licht uit, en direct weer aan. Geen probleem, de teller-verlichting gaat ook aan. Vreemd verhaal, zou er ergens een stekker los zitten, of last hebben van vochtigheid of zo?

Een dag of twee later gebeurt het weer, maar nu als ik voor een verkeerlicht stil sta. Geen tellerverlichting, en ook zie ik geen weerschijn van mijn eigen koplamp op de achterzijde van de auto voor me. Ook nu helpt het als ik het schakelaartje even gebruik: uitschakelen, en direct weer inschakelen van het licht.

Toch lastig, want stel je eens voor dat dat plotseling gebeurt op een slecht verlichte weg, en het tegemoet komende verkeer ziet me niet. Dat is gewoon vragen om moeilijkheden. Nakijken en repareren, zo snel mogelijk. Gelukkig is het deze dag de warmste dag sinds weken, droog en met bijna 16 graden. Mooi motor-sleutel weertje.

Als ik die middag naar huis wil rijden staat het repareren van de lichtschakelaar bovenaan mijn lijstje van de dingen die ik die middag wil gaan doen. Sleutel in het contact, benzine kraan op 'on', choke uittrekken, startknop. En dan start de motor......niet.

Huh?

Nog een keertje dan, weer niets. De startmotor trekt netjes het blok rond, en naar mijn min of meer deskundig oor draait het allemaal snel genoeg ook. Maar toch slaat de motor niet aan. Heb ik de choke wel goed uitgetrokken dan? Induwen, ja het lijkt er wel op, uittrekken dan maar weer. Met een stevige ruk trek ik de choke knop uit, en wel zover, dat de steel van de knop uit de houder schiet. Dat heb ik een keer eerder meegemaakt, besef ik direct, maar dat was met een niet helemaal 'echte' chokekabel.

Wanneer ik onder de tank doorkijk zie ik dat de choke kabel niet zo zit als dat ik gewend ben. Het lijkt wel of het ding los ligt. Dus werkt het choke gedeelte niet, tenzij.....

Het lukt me, door wat aan de choke-kabel te sjorren, en de choke-knop uit de houder te trekken, om de CX toch te starten. Nu wel opletten dat 'ie niet afslaat, anders kan ik opnieuw beginnen. Maar nu de motor loopt is het een kleine moeite om het draaiend te houden totdat de temperatuur van het blok hoog genoeg is opgelopen om zonder choke te werken.

Die middag wordt er gekeken wat er nu aan de hand is. Twee probleempjes had ik nu met de CX:
- Chokekabel
- Lichtschakelaar

Eerst die kabel maar, dat lijkt het eenvoudigste klusje. Het zadel gaat eraf, de tank wordt losgehaald, en dan zie ik daaronder dat de choke-kabel inderdaad helemaal los ligt, uit de klem waar het uiteinde van die kabel in hoort te zitten. Nou ja, dat is snel genoeg weer vastgezet. Het klemmetje wordt losgehaald, de kabel wordt op de juiste plaats gelegd, en het klemmetje wordt stevig, erg stevig nu, vastgedraaid. De tank wordt weer vastgezet, en het zadel op de juiste manier vastgemaakt. En dat was het eerste klusje.

... helemaal los ...
... helemaal los ...

Het tweede probleempje is de licht schakelaar. Die schakelaar zit in het onderste gedeelte van de rechtse schakelset. En daar lopen ook de duw- en trekkabel van het gas doorheen. Als ik de boven en onderkant van de schakelset van elkaar heb, is het even zoeken. Moet ik dat allemaal loshalen, of is het mogelijk om het schoon te krijgen zonder de gaskabels los te halen?

... net voldoende ruimte ...
... net voldoende ruimte ...

Er is net voldoende ruimte om met een wattenstaafje bij de aardig vervuilde schakel contacten te komen. Wat alcohol op het wattenstaafje, en poetsen maar. Een tweede wattenstaafje wordt gebruik, en nog is het niet schoon genoeg naar mijn zin. Vijf wattenstaafjes later zijn de contacten schoongepoetst, en als ik het licht inschakel blijft het licht ook aan, ongeacht hoe ik het schakel-armpje beweeg.

De schakelset wordt weer netje in elkaar gezet, en dat was dat. Maar als ik de gaskabels weer ga vernieuwen , dan moet ik ook die lichtschakelaar eens extra goed schoonmaken.....





Terug naar de Motorpagina