Terug naar de Motorpagina


Achterstallig onderhoud : Kleppen stellen


Het was al ruim 10.000 kilometers geleden dat de kleppen van de “Rode Rakker” afgesteld waren. Nou is het natuurlijk ook zo dat mijn rijstijl niet het niet echt noodzakelijk maakt om de kleppen elke paar maanden te controleren, maar het grote boek van Peters zegt : elke vier maanden of 6000 kilometers, en daar was ik wel overheen.

Om eerlijk te zijn, het stellen van de kleppen was niet het probleem, maar over het vastzetten van de klepdeksels maakte ik me wel grote zorgen. Ik had al een keer een afgebroken klepdekselbout gehad, die toen door Theo en Erik uitgeboord was, en waarvan het schroefgat voorzien was van een helicoil. Stel dat ik dat weer zou slopen, door de klepdekselbout te strak aan te draaien. Nee, dat was best wel eng.

Toch, toen op Vechta een geluid vanuit mijn cilinderkop kwam wat ik nog nooit eerder gehoord had, ja, toen was het echt wel tijd om er eens nader naar te kijken. Thuisgekomen werd de volgende dag een beginnetje gemaakt met het inspecteren van de klepafstelling, maar de borgmoertjes zaten wel heel erg vast. Navraag op het forum van de Dutch CX-V twin club leerde me dat het los moest kunnen, en als dat niet lukte dan was er ook wel een oplossing te vinden. Dat geeft de sleutelende burger moed.

Met frisse moed werd de volgende dag de zaak serieus ter hand genomen. Weliswaar was het met dertig graden best warm, en was de temperatuur tien graden hoger dan was voorgeschreven, maar ik moest er toch een keertje aan geloven. En als het fout ging, kon de CX beter achter het huis staan dan ergens anders.

Met het grote boek erbij, en alle gereedschap bij de hand moest het toch wel lukken. Als eerste werden de beide bougies verwijderd en grondig bekeken. En die zagen er eigenlijk prima uit. Niet zwart, niet wit uitgeslagen of wat dan ook. Een keurige grijsachtig-bruinige aanslag wat aangaf dat het met het brandstofmengsel prima in orde was. De tank werd losgehaald en aan de achterzijde een kleine vier centimeter opgetild, en op een balkje gelegd. Zo hoefde de tank niet helemaal weggehaald te worden, en was er toch voldoende ruimte om de kleppendeksels te verwijderen.

... zagen er prima uit ...
... zagen er prima uit ...

Daarna waren de klepdeksels aan de beurt. En vervolgens werd de dop van het inspectiegat werd losgehaald, en ook de voorste dop dop bij de krukas werd losgehaald. Nu lag de hele boel open, en kon ik erbij. En ja, de borgmoeren van de klepstelboutjes zaten vast, erg vast. Maar het kon ook los, zij het met wat moeite en beleid. De klepafstand was naar mijn mening toch een beetje verkeerd, en dat werd, volgens de regelen der kunst netjes gesteld. Het scheelde dat ik een klepstel-hulpje had gekocht, dat ging toch net iets makkelijker als het gebruik van een combinatie tang. Ook de schroevendraaier in het bougiegat hielp, en natuurlijk werd ook gekeken naar de merktekens op de rotor. Zo kon er niets mis gaan.

... een klepstel hulpje ...
... een klepstel hulpje ...

En toch ging er wat mis. Het leek of de inlaat klep wel heel erg ver bijgesteld moest worden. En toen ik dat gedaan had zag ik ook waarom. Voelermaatje 0.05 en 0.08 zaten met wat olie aan elkaar gekleefd, en dat had ik pas ik de gaten toen ik de borgmoeren al weer stevig vast had gedraait. Dan nog maar een keertje, en nu opletten dat ik alleen de 0.08 gebruikte om de speling af te stellen.

Nadat alle kleppen volgens de specificaties waren afgesteld werd de motor weer dichtgeschroefd. Doppen op de juiste plek, kleppendeksels plaatsen, en vooral niet te strak aandraaien. En dan het grote moment: doet 'ie het of doet 'ie het niet?

Natuurlijke deed hij het, Startknop, eventjes wachten en 'VROEMMMMM', daar sloeg de motor aan. Naast het huis liet ik de motor een paar minuten draaien, onderwijl voorzichtig voelend langs de klepdeksel pakkingen of er olie kwam. De enige olie die ik zag leek nog van het monteren te zijn, toen ik dat weg geveegd had bleef het schoon.

Alleen nog een proefritje, binnenkort......






Terug naar de Motorpagina