Terug naar de Motorpagina


Schoonmaken van de achterrem


De zon scheen, en het was tijd om naar kantoor te gaan. En als er dan toch een motor achter het huis staat, waarom zou je dan met de auto gaan? Het pak werd opgezocht, de laarzen aangetrokken en de motor naast het huis gereden. Het starten had, vanwege een paar weken stilstaan, even wat meer tijd nodig als anders, maar na een paar keer begon de CX te sputteren, en even later draaide de motor als gewoonlijk. Niets aan de hand, alles in orde.

Nu is het al een tijdje zo, dat de eerste paar keer remmen met de achterrem een hoop geluid geeft, en het leek er wel op dat de rem domweg vast bleef staan. Na een paar minuten was het over, maar elke ochtend was hetzelfde verhaal: remmen, vast. En dat is niet leuk. Deze keer was het wel heel erg. En dus was het echt wel noodzakelijk om die middag de achterrem eens grondig schoon te maken. Want het kon niets anders zijn dan stof en vuil binnen in de trommelrem.

Met kunst en vliegwerk, en een paar tegels en plankjes werd de CX die middag zo neergezet dat het achterwiel net over een randje hing, waarmee een paar extra centimeters sleutelruimte onder het wiel gecreëerd werd. Want ja, het achterwiel moet wel los wanneer je aan de achterrem gaat werken. Maar ook moeten de uitlaten even opzij gelegd worden want die zitten precies voor de achteras. Maar eerst werd de afstand van de moer op de remstang opgemeten, dan wist ik tenminste hoever die moer op de stang gedraaid moest worden

Het is niet zo'n grote klus, het loshalen van het achterwiel. Alleen de volgorde is belangrijk, maar ook dat wijst zich vrijwel vanzelf. En zo had ik na een paar minuten noest sleutelen de achterrem los, en klaar voor de inspectie. En het was nodig, zag ik meteen, om de hele zaak schoon te maken. Vuil en stof zaten aan de remschoenen, en in de trommel. De spuitbus met remmen-reiniger werd gepakt en voorzichtig werden de remschoenen schoongepoetst. Ook de remankerplaat en de hevel kregen een schoonmaak beurt. Het koste even wat moeite om de hevel uit de plaat te krijgen, maar ook dat lukte. En ook die hevel was aan een schoonmaakbeurtje toe. Nadat alles weer in elkaar gezet was moest er natuurlijk eerst gecontroleerd worden of de hevel weer soepeltjes ronddraaide.

...  vuil en stof aan de remschoenen ...
... vuil en stof zaten aan de remschoenen ...

... en in de trommel ...
... en in de trommel ...

Vervolgens werd alles weer in elkaar gezet, en toen was het tijd om even na te denken of ik niet ergens wat vergeten was. Het scheelde al een hele hoop dat ik niet ergens schroefjes of moeren over had gehouden. Volgens mij zat alles weer op de juiste plaats. De achteras werd, voldoende ingevet, weer gemonteerd, en de rem werd afgesteld op dezelfde afstand als ik had opgemeten voordat ik begon. Zo, klaar.

De motor werd van de midden standaard afgewipt en achteruit naar de vaste plek gereden. En op dat hele korte stukje, achteruitrollend, probeerde ik de achterrem...... die niet werkte ! Dat was schrikken, want het was dan weliswaar in de achtertuin, maar als je verwacht dat de motor tot stilstand komt en er gebeurt niets, dan schrik je toch wel.

Het bleek dat de remarm, tussen de remstang en de remhevel net verkeerd gemonteerd was. Ik had keurig opgeschreven dat de twee puntjes iets versprongen waren maar vergeten op te schrijven of het puntje op de arm nu voor of achter het puntje op de hevel gemonteerd moest werden. En als het fout kan gaan, dan gaat het ook fout. Gelukkig is het mogelijk om de arm los te halen en opnieuw te monteren zonder dat er een uitlaat los moet, en zonder dat het achterwiel losgehaald moet worden.

Nu leek het of alles werkte. Maar er is uiteindelijk maar één echte test, het proefritje. De helm werd opgezet, en de motor naar de straat gereden. Optrekken, remmen. Maar nee, te weinig vertraging. Bijstellen, optrekken etc, totdat er naar mijn mening voldoende vertraging gemaakt werd bij het remmen met de achterrem.

De volgende dag werd er weer met de motor gereden. Maar vlak voordat ik wegreed werd de verlichting eventjes gecontroleerd. Koplamp, knippers, achterlicht, alles in orde. Ook de remlicht schakelaar van de achterrem deed het goed. Alleen de voorrem schakelaar deed het niet, en dan weer eens wel, maar meestal toch niet.

En die middag werd de schakelaar losgehaald. Ik heb al vaker een schakelaartje uit elkaar gehaald, dus ik wist hoe het er van binnen uit moest zien. Maar hoe vaak had ik dat nou al gedaan, vroeg ik me af. Wat zoekwerk door de jaren heen in mijn motorlogboekjes leerde me dat ik al een keer of vier problemen met de schakelaar had gehad. Nee, dat begon wat te gek te worden. Bij CMS werd een nieuwe schakelaar besteld, en een redelijk werkende schakelaar werd tijdelijk geplaatst.

Een paar dagen later kwam het nieuwe schakelaartje binnen. En omdat het toch mooi weer was werd het direct op de juiste plek gezet. Testen.... en ja hoor, elke keer als ik de rem in kneep ging het remlicht aan. Weer een probleem opgelost.

... op de juiste plek ...
... op de juiste plek ...

Wat is het volgende ?........





Terug naar de Motorpagina