Terug naar de Motorpagina


Aanpassing van de Alarmlicht-schakeling


Nu de elektra van de kuip en knipperlichten opnieuw bedraad was, lag er een groot stuk regenpijp in het linkerkuipvak. In die regenpijp, 30 centimeter lang, lag het montage plankje met alle schakel- en doorverbindingstekkers en plugjes en dergelijke.

Met de regenpijp was het schakelplankje wel effectief, en goed beschermd tegen dingen die er op konden vallen, zoals parkeerhulp-plankjes, gereedschap, schroeven, moeren en eventuele nattigheid (het is tenslotte een stuk regenpijp). Maar het kan natuurlijk altijd beter. Er was al een relais besteld en binnengekomen, en ook een schakelaar voor stuurmontage lag al klaar. En op een mooie dag als deze was het bijwerken van de verlichting natuurlijk best te doen.

Want er was nog wat bij te werken. De regenpijp moest eruit, en de alarmverlichting moest, omdat alles veel kleiner kon, vanuit het kuipvak naar een plekje ergens achter de tellerkap verplaatst worden. De alarmschakeling was wat groot uitgevallen doordat er een brugcel was toegepast die de stroomsterkte door de lampen wel aankon. Maar nu ik gebruik maakte van LED verlichting voor de knipperlichten was de stroomsterkte daardoor heen vele malen lager, en kon ik met twee simpele diodes toch dezelfde schakeling maken. Wel zou deze keer (voorlopig?) de schakelaar op het stuur komen, maar misschien kon daar toch de gewone, al bestaande schakelaar voor gebruikt worden.

...  twee diodes ...
... twee diodes ...

De twee diodes werden in een 'tussendraad' gemonteerd, en dat nam veel minder ruimte in beslag als het grote gelijkrichtblok. Goed, dat was de eerste stap. Tijd voor de volgende..... De kuip werd losgehaald, en dat ging heel erg snel, vanwege de hulplijsten met moeren die een tijdje geleden aan de binnenzijde waren geplaatst. Met de kuip opzij, en de tellerkap verwijderd kon ik eens goed gaan nadenken over het hoe en wat er verder zou gebeuren. Eerst maar eens kijken hoe dat met de relais zou gaan passen. Samen met het knipperlichtrelais aan de linkerkant, dat ging niet, en rechts was ook niet genoeg ruimte om twee van die dingen op te hangen. Dus werd het eentje links, en eentje rechts.

Het knipperrelais, wat tegen een tellerkap-steun was vastgemaakt, werd losgehaald, en met behulp van het juiste rubbertje weer enigszins verend opgehangen. Aan de andere kant werd het alarm-knipperrelais opgehangen, ook netjes in een rubbertje. Op die manier was de zaak in elk geval tegen de meeste schokken gevrijwaard. De elektronica aan de binnenzijde werkte wel, maar er waren wel wat twijfels over hoelang het zou werken.

...  het knipperrelais ...
... het knipperrelais ...

... het alarm-knipperrelais opgehangen ...
... het alarm-knipperrelais opgehangen ...

De draden van het 'tussenstuk' met de twee diodes werden in de beschikbare aansluitingen binnen in de tellerkap gestopt. Ook werd de stuurschakelaar gemonteerd, en aangesloten op de bedrading van de CX. Zo, nu nog een eerste controle, en voor de zekerheid ook meteen maar een tweede, maar ik zag geen rare verbindingen of loshangende stekkers. Tijd om te testen, maar natuurlijk alleen op de achterste knipperlichten, want de knipperlichten aan de voorzijde lagen met de kuip op de grond. Contact op 'ON', en de nieuwe schakelaar ook op 'on'. Met als resultaat dat de achterknipperlichten en de controle lampjes op het dashboard rustigjes aan-uit-aan-uit knipperden en dat betekende dat het alarmcircuit het gewoon deed. Nog even, want je weet maar nooit, werden de links en rechts knipperlichten getest, en dat was ook in orde.

Met de nodige zorg werd nu het plankje met alle draden toestanden uit de kuip gehesen. Met nog meer zorg werden de draden die deel uitmaakten van de oude alarmschakeling losgehaald, en wat opnieuw vastgezet diende te worden werd op de juiste plek vast gezet. En toen ging de zaag erin.......

... oude alarmschakeling ...
... oude alarmschakeling ...

Het deel met knipperrelais en gelijkrichtcel, bestemd voor het in werking stellen van de alarmlichten werd los gezaagd. Dat was niet meer nodig, en scheelde al bijna tien centimeter. Wel bleef ik zitten met de vraag waar ik het restant, wat wel bleef zitten, in kon opbergen. Een stuk van een plastic fles werd op maat geknipt, en daar paste het allemaal weer in. Een heel stuk kleiner, maar net zo effectief. Miischien dat het nog netter kon, maar voorlopig bleef het wel zitten.

De kuip werd teruggeplaatst, de stekker weer aangesloten, en dat was dat. Maar nu ik toch bezig was met klein onderhoud, en het ook nog april was, werd ook het luchtfilter gewisseld, wat er al een jaar in gezeten had. Uitkloppen van het oude filter leverde het bewijs dat het echt wel nodig was om een ander filter te plaatsen.

...  luchtfilter gewisseld ...
... luchtfilter gewisseld ...

... het bewijs ...
... het bewijs ...

En zo was de CX klaar voor de motorzegening, en vele kilometers die daarna nog zouden komen. Tenzij ik natuurlijk weer wat wilde wijzigen. Met een CX kun je bezig blijven..........





Terug naar de Motorpagina