Terug naar de Motorpagina


Afscheid van de Rode Rakker


Natuurlijk was de verkoop van de 'Rode Rakker' niet het einde van mijn her-opgestapte motor loopbaan. Nee, want diezelfde middag werd een NT650 Deauville, uit het jaar 2004, uit Barneveld gehaald. Zo lang zat ik dus niet zonder motor.

Maar wel zat ik zonder de Rode Rakker, zonder de motor waarmee ik dertien jaar van alles had meegemaakt. Dertien jaar geleden waren het kleine stapjes, kleine ritjes en kleine dingen die opgelost moesten worden. Maar ach, deze CX zou toch maar voor een week of zes bij me blijven. Het liep anders.

De CX bleef langer en er gebeurde ook van alles rondom die motor. Er was een club rond de CX, met mensen als Theo, Luc, Coen, Lieke, Henk en Jan, om er maar eens een paar te noemen die eerst bekenden, en later vrienden werden. Er werd in de loop der tijd een hoeveelheid kennis opgebouwd over de CX, niet alleen over de elektrische kant, maar ook over kleppen, lagers, schroeven en bouten. Maar ook was daar steeds de angst dat er weer iets stuk zou gaan, en wat moet ik dan doen? Ook dat was een reden om steeds meer van de motor te leren.

Als gevolg daarvan vulde de schuur zich met reserve onderdelen, sommige min of meer zeldzaam, andere zo gewoontjes dat iedereen wel zo iets heeft liggen. En niet alleen onderdelen werden verzameld, want op een gegeven moment stonde er wel drie verschillende CX-en achter het huis, en dat was echt teveel aan het worden. Langzaam wist ik het aantal motoren tot één terug te dringen. Een enkele CX was best wel genoeg. Ik had geen tijd en ruimte om meer dan één motor in rijdende staat te houden

Want tussendoor werden er ook kilometers gemaakt. Eerst aarzelend, met korte ritje naar Rotterdam, Bodegraven of Drachten, later verder. Treffens werden bezocht, met name het Nederlandse SJK te Sint Jansklooster en natuurlijk ook Vechta, waar de grootste verzameling CX en GL-achtige motoren in West-Europa bijeen was. Natuurlijk ging het niet altijd zoals gewenst, maar dat hoort er een beetje bij.

Het treffen in Denemarken werd kort bezocht, en ook werd er een keer naar Engeland gegaan. Maar de mooiste en meest indrukwekkende kilometers werden gemaakt op reis naar Santiago, samen met Luc, Ron en Nick.

En elke keer was er weer een reparatie, weer iets wat gecontroleerd moest worden, weer een kleine of grotere uitdaging die opgelost moest worden. En dat werd me domweg teveel.

De CX werd te koop gezet, en het duurde niet zo heel erg lang voordat zich een koper melde. Met wat heen en weer bieden kwamen we tot een goede prijs, goed voor mij, maar ook goed voor hem. De Rode Rakker werd ontdaan van wat de motor 'mijn' motor maakte, en werd een paar dagen later opgehaald. En daarmee was ook de noodzaak tot het angstig vasthouden aan die grote verzameling onderdelen verdwenen. Ook die vonden hun weg naar diverse CX clubleden. En de schappen in de schuur werden leger en leger.

En met de verkoop van de Rakker, het wegdoen van de vele onderdelen en het zorgvuldig bewaren van al die opgespaarde goede herinneringen, eindigt dit Motorlogboek.





Terug naar de Motorpagina