Terug naar de Motorpagina


Nieuwjaar bijeenkomst 2019


De nieuwjaarsreceptie van de Honda Dutch CX V-twin club werd dit jaar gehouden in Amsterdam, in het bedrijfspand van Rembrandt. En zoals elk jaar was er de vraag: motor of geen motor? Ik keek het zo eens aan en tja, het zou misschien wel kunnen, maar de onzekerheid met betrekking tot het weer, de nog steeds aanwezige koude, en de afstand bij elkaar opgeteld leidde tot de conclusie dat het helemaal niet erg was om de andere, de vierwielige, Honda te pakken.

TomTom werd verteld waar ik heen wilde en zo kwam ik, na een rustige reis, aan op een industrie terrein aan de rand van Amsterdam. Er stond aangegeven waar ik de auto kon parkeren, en dat was dat. Dat ik op de juiste plek was bleek uit de aanwezigheid van welgeteld één enkele CX. Daarnaast stonden een aantal bekenden, CX-rijders, maar zonder hun CX. Waaruit wel bleek dat het best toch wat fris kon zijn, zo begin februari, op de motor.

Binnen was het in elk geval een stuk warmer, en daar was ook de koffie. Na hartelijke begroetingen over en weer werd het tijd voor koffie, met gebak deze keer. Een bedankje van Theo, die in het ziekenhuis had gelegen en blij was met de hoeveelheid kaarten en beterschapswensen die hij had ontvangen.

... koffie met gebak ...
... koffie met gebak ...

Na een half uurtje nam Coen, de voorzitter van de CX-club het woord. Zonder al te veel poespas heette hij ons hartelijk welkom in Amsterdam, en vertelde wat de dag ongeveer brengen zou. Dat was als eerste een woordje door Rembrandt, en als tweede een slide-show door Frans. Tevens werd de donateurs een presentje aangeboden, ditmaal een flesopener met het club-logo erop.

Na de welkomstwoorden van Coen kreeg eerst Rembrandt het woord. In de werkplaats, zo vertelde hij, was er de mogelijkheid om zelf een CX T-shirt te zeefdrukken, en wij werden uitgenodigd om daar vooral langs te komen, maar wel nadat de presentatie van Frans was aflopen. En natuurlijk niet allemaal tegelijk.....

Nu was Frans aan de beurt. Frans struint met grote regelmaat het Internet af, op zoek naar interessante zaken. Behalve dat Frans daar een indrukwekkende hoeveelheid motoren heeft verhandeld, komt hij ook dingen tegen die in zijn digitale archief opgeslagen worden. En op die manier heeft hij een ruime keuze aan merkwaardige zaken weten te verzamelen, waar wij nu naar mochten kijken. En dan vraag je je af hoe het ooit heeft kunnen werken.

Losse boutjes in het blok, een doorgeslagen stuur blokkering, een zwaar verroestte achterbrug, een kapotte ketting spanner, en een wiel wat ook niet meer helemaal in de goede richting staat. En sommige dingen kwamen uit werkende motoren, waar van de eigenaar zei, “ja, hij maakte een beetje lawaai, maar verder deed hij het nog goed......” En terwijl ik zo die verzameling 'wrakhout' langs zag komen, bedacht ik me dat ik ook zo'n motorfiets had... Maar gelukkig in een veel betere staat van onderhoud.

... kapotte ketting spanner ...
... kapotte ketting spanner ...

Na de presentatie van Frans was het de beurt aan Rembrandt om met een eerste groep naar de werkplaats te gaan, om een echt origineel CX T-shirt te bedrukken. De achterblijvers vormden praat groepjes. Ikzelf besloot om eens te kijken of de traditionele erwtensoep al warm was, want dat moest natuurlijk wel gekeurd worden.

Soepje hier, praatje daar, en toen toch ook maar eens gaan kijken hoe het met het bedrukken van de T-shirtjes ging. In de werkplaats waren de bedrukkers druk bezig onder leiding van Rembrandt, die tussen de bedrijven door uitleg gaf over het hele proces. Kort samengevat werd er een T-shirt opgespannen, een kant en klaar patroon er overheen gelegd, waar dan weer een kloddertje verf over gegoten werd, wat netjes uitgesmeerd moest worden om een gave afdruk te krijgen.

... bedrukkers druk bezig ...
... bedrukkers druk bezig ...

Het werd tijd om afscheid te nemen, want in Ede zat men al op me te wachten. Nog even een foto van nu wel twee CX-en bij elkaar en daarna werd de reis naar huis aangevangen. Misschien volgend jaar toch eens proberen met de motor te komen.......





Terug naar de Motorpagina