Terug naar de Motorpagina


Broembroem, pruttel, plofplof


Na de motorzegening te Grubbenvorst was ik naar huis gereden met een gek probleempje aan de CX. Bij een inhaalactie, waarbij ik het gas stevig opendraaide wilde de motor niet versnellen, maar was er wat gepruttel en gesputter te horen. Het kon, volgens mij, alleen aan de carburateurs liggen. Een berichtje werd op het forum van de Dutch Honda CX V-twin club geplaatst, zo van: wie heeft er een idee?

Brinkcx had een idee, en MarcoBecker ook. Brinkcx vond het niet zo heel verontrustend, maar, zo schreef hij, als je nou gewoon de stator doormeet, dan weet je al wat meer. Marco Becker vertelde dat het of de stator, of de CDI was, en mijn klacht omschrijving wees gewoon op een stator die defect aan het raken was. Dat moest de oorzaak wezen. En dat zou slecht nieuws zijn......

Ik besloot om inderdaad eerst de boel te gaan doormeten. De meter werd te voorschijn gehaald, en het zadel werd losgehaald. Daarna was het de beurt aan de grote acht-polige stekker van de CDI. Maar wacht even, wat zag ik daar? Niet alle draden die het stekkerblok ingingen zaten even 'diep' vast in de stekker. En nadat de stekker was losgehaald van het contra-deel was het duidelijk dat een pen vrijwel geen contact maakte met de tegenpool. Vastzetten, en dan eerst maar eens kijken waar die draad voor dient.

... acht-polige stekker ...
... acht polige stekker ...

Omdat ik in de loop van de tijd heel wat tekeningen, schema's en foto's heb verzameld was ik er al snel achter dat aansluiting nummer 6, de 'LH High speed coil' was. En dat kon zomaar overeenkomen met de vreemde gedragingen van de CX-motor, bij het veel gas geven.

Ik dacht er niet erg veel over na, en sloot de stekker weer aan, waarbij ik bijzonder oplette of ook pennetje 6 weer goed in het stekkerblokje zat. Het zadel werd geplaatst, en de multimeter opgeborgen. Vervolgens pakte ik mijn motorspullen, de jas, laarzen en helm, en reed de CX naar de straat. Als dit alles was, dan zou een proefritje dat bewijzen.

Nauwelijks een paar honderd meter verder was het me al duidelijk. De CX trok weer als vanouds. Voor het mooi, en omdat het lekker weer was, werd er een wat uitgebreider rondje van de maakt. Over de snelweg eerst, want daar mag je toch wat sneller. De eerste paar keren gingen prima, maar toen was er plots vermogens verlies. Daar wist ik wel raad op, en de benzine kraan werd op 'reserve' stand gezet, en klaar.

Na een tankbeurt werd er via de N224 terug naar huis gereden. Ook deze 80km weg leende zich uitstekend voor wat testen. Af laten zakken tot zestig km/u, dan gas erop, veel gas, en door tot boven de negentig. Geen probleem.....

Gewoon, een los stekkertje, dat was alles.





Terug naar de Motorpagina