De weg naar de weg naar Santiago | |
Het is een lange weg, de weg naar de weg naar Santiago. Voor de eerste meter begint, wordt er al een wereldreis gemaakt, waar obstakels opduiken die ik niet of nauwelijks voor mogelijk heb gehouden. | |
Het is eenvoudig om er te komen. Routeplanners in soorten en maten,
TomTom, Google maps, noem naar op, geven de weg aan. Het is zeker
1400 kilometer, over de snelweg.
Maar dat gaat niet door want dat is wel stressen, wel ingespannen bezig zijn.
Nee, de snelweg zal het niet worden, die is voor de gehaaste toerist, die
van huis naar zijn vakantie-adres gaat, op dat vakantie adres wat vlug
hier en daar plaatjes schiet, en thuis gekomen verhaalt over de lange
en gestreste reis naar de vakantie bestemming en terug.
| |
Helaas, vakantie toerist, je mist de bekoring van het reizen, de nieuwe
verten, de onvoorstelbare schoonheid van elke nieuwe kilometer, elk
vergezicht achter elke nieuwe bocht. Je komt langs plaatsen die hun
eigen unieke verhaal kunnen vertellen, als je maar luistert. Zelfs binnen
de grenzen van ons kleine Nederland zijn er plaatsen die met rust en
stilte tot je spreken, waar je door het stadsgedruis het verhaal
van de geschiedenis kunt horen, waar je de leeftijd van de aarde
kunt voelen, en de verbinding tussen jezelf en de wereld kunt ervaren.
En zo ook op reis. Ik wil de tijd nemen om te luisteren naar de omgeving, om me te verwonderen over de verandering die de wereld rondom me ondergaat, terwijl ik daar doorheen trek, de tijd om mijzelf in die veranderende wereld te plaatsen, om zo deel uit te maken van de omgeving, deelgenoot te worden van de wereld, die vaak vreemd en vijandig op me overkomt. Ga dan wandelen naar Santiago! zegt men, dan heb je de tijd om over de wereld na te denken, en jezelf te vinden. Maar ik ga niet wandelen, niet lopen naar Santiago. 'Men' heeft zijn eigen weg, en ik de mijne. En de mijne gaat voorlopig per motor naar Santiago. | |
De ruim 2200 kilometer lange route is niet één dag, of in één rit af
te leggen. Ja, met een goede auto, met twee of drie bestuurders is het
te doen, afwisselend slapen en rijden. Maar op de motor wordt zoiets al
een beetje lastiger, want het slaapt niet echt makkelijk of veilig
achterop een motorfiets. Dus hakken we de reis in stukken.
Een ruwe 400 kilometer per dag, schat ik, dat zal het maximum zijn wat haalbaar, en doen-baar is. Omdat de route buiten de snelwegen omgaat zal de gemiddelde snelheid eerder 70 als 100km/u zijn, en dat betekend dat met een afstand van 400 km per dag ik al gauw 5 tot 6 uur per dag aan het rijden zal zijn. Neem daarbij de noodzakelijk stops voor benzine-tanken en een etens pauze, en de dag zal goed gevuld zijn. | |
Maar hoe gaat het nu eigenlijk? Ik moet de route zorgvuldig plannen,
anders wordt het vast een puinhoop.
|