Terug naar de Motor-pagina
Vorig - TomTom toestanden
Vervolg - Het Vertrek


Motor voorbereidingen


Een lijstje maken......

Welnu, makkelijker gezegd dan gedaan. Wat komt er op zo'n lijstje? Misschien moet ik daar maar een lijstje voor maken, maar ja, dan heb ik straks een lijstje voor een lijstje voor een lijstje voor wat er op het lijstje moet. Op die manier schiet ik ook weinig op natuurlijk.

Eerst maar een naar de motor kijken. Die oude trouwe CX van mij, de "Rode Rakker" zal in elk geval wel wat nodig hebben. Niet alleen is de achterband over een duizend of tweeduizend kilometer aan vervanging toe, ook is er nog steeds een klein lekje vanaf (denk ik) de waterpijp aansluiting, en verliest de motor olie bij de schakelas vandaan.

Het motor lijstje is dus snel gemaakt...

  • Nieuwe achterband
  • Waterpijp lek verhelpen
  • Vista cruise control
  • Nieuwe bougies
  • Oliekeerring schakelas vernieuwen
  • Kleppen stellen
  • Carburateurs afstellen
  • Olie vervangen
  • Achterrem 'ontpiepen'
Met de remmen neem ik geen risico. Vooral de controle op de remmen, en ook het omleggen van de nieuwe achterband waren de redenen om de "Rode Rakker" bij Teus van Motors and More in Heteren te brengen. Nou ja, brengen......

Bij Motors-and-More hebben ze een geweldige service, mits je niet al te ver uit de buurt woont. Want je motor wordt opgehaalt, en na het werk ook weer netjes teruggebracht. En zo werd op een dinsdagavond de "Rode Rakker" op een aanhanger geladen.

En natuurlijk, de volgende ochtend op het forum van de Dutch Honda CX-500 club een kopje 'Rode Cx op trailer Motors and More'. Ja, zo wordt de motor nog eens gespot, en dit keer in Veenendaal. Maar vanuit Veenendaal ging de CX naar Heteren, en daar werd een nieuwe band erom gedaan, werd de olie afgetapt, werd de aansluiting van de waterpijp goed gedaan en nog veel meer kleine en grote klusjes.

Ook werden de remmen gecontroleerd. Het piepen van de achterrem kwam door een hoop stofdeeltjes in het remhuis, het piepen van de voorrem, ja, dat was toch iets anders.
"Nee." zei Teus en sprak daarmee een veto uit. "Nee, zo krijg je die motor niet terug." Het bleek dat de remblokjes van de voorrem niet een beetje, niet helemaal, maar eerder helemaal totaal versleten waren. Het was daar ijzer op ijzer, en dus geen wonder dat het piepte. Ik had na de laatste controle gedacht: "O, het gaat nog wel even", maar dat was ook al weer zoveel duizend kilometer geleden. Nieuwe remblokjes waren in bestelling, maar het zou toch wel even een dag extra duren, voordat de CX weer op zijn vertrouwde plekje achter het huis zou staan. Maar ja, ik wilde ook niet ergens in Frankrijk zonder remmen komen te staan, want dat stopt zo moeilijk.


... totaal versleten ...

Dus werden de remblokjes van de voorrem ook vervangen, een zeer dringende noodzaak, want er was nog een heel klein beetje groef te zien op 2 remblokjes, een vage aanduiding van een groef die er ooit was op een derde, en helemaal geen groef meer op het laatste remblokje. De remblokjes waren echt dringend aan vervanging toe.
Daarmee werd de terugkeer van de "Rode Rakker" naar Ede wel even uitgesteld, maar de volgende avond zou het dan toch zover komen. Maar het werd later en later en later, en net toen ik dacht: dat wordt niks meer vanavond, stopte de bus van Motors and More voor de deur. Met aanhanger, met daarop mijn eigenste CX500. Wegens wegopbrekingen hadden ze er meer dan een uur langer over gedaan om van Heteren naar Ede te komen, maar afspraak was afspraak, en de motor zou vrijdagavond afgeleverd worden, en dus werd de motor vrijdagavond afgeleverd.

Helaas was de bestelde 'cruise control' nog niet afgeleverd, maar dat zou dan de volgende week wel voor elkaar komen.

Dat weekend was er in Bladel, bij Ben en Henny een 'CX-koffieklets'. Een prima gelegenheid op de nieuwe remmen, de nieuwe achterband en de rest eens uit te proberen. Ede-Bladel en weer terug is bij elkaar opgeteld ongeveer 240 kilometer, en dat komt aardig dicht in de buurt van mijn daggemiddelde naar Santiago de Compostella. Dus, op naar Bladel, waar ik na een gezellige middag ook weer vertrok.

De CX hield zich kranig, maar helaas ws er toch een klein min puntje. Teus had de waterpijp keurig opnieuw vastgezet, in de veronderstelling dat daarvandaan het water lekte wat een bruin lekspoor op het achterdeksel gaf. Maar het lekspoor was in Bladel al weer aanwezig, helaas. Was het dan toch niet de waterpijp? Kennelijk niet, maar wat lekt daar dan wel?
Op die plaats zit, onder-achter-tussen alle ander zaken, een heel klein gaatje, vlak onder de waterpomp. Als de mechamische afdichting het begeeft, zo is de theorie, dan lekt het water via dat gaatje naar buiten, en loopt het niet in het blok. Maar in mijn geval was het niet de mechanische afdichting, maar de daarachter liggende oliekeerring van de nokkenas, die een heel klein beetje aan het lekken was. Het lekspoor op het blok was een beetje vettig, eerder olie dan water. Het goede nieuw was natuurlijk dat er bij de olie en koelvloeistof wissel geen vermenging van olie en koelvloeistof was gevonden, en dat dus de mechanische afdichting van de waterpomp nog perfect intact was.


... lekspoor ...

Maar wat nu te doen? Eerst maar eens even overleggen met deze en gene. Ik moest toch even naar Biddinghuizen, naar Marco B. en die zei: "gewoon doorrijden". Teus, van Motors and More, waar ik kom omdat de cruise control binnen is, zegt: "misschien toch vervangen". Als later de Cruise Control naar mijn tevredenheid is geplaatst, waarvoor wat extra onderdeeltjes nodig waren omdat ik zonodig weer anders als anders wilde, vraag ik toch wat Teus zou rekenen als hij het moest doen. En dat is dan een bedrag waar je niet vrolijk van wordt. Ja, als je aan de ontvangende kant staat, ja, dan wel.....



... cruise control ...

Nee, het laten vervangen van de oliekeerring is geen optie, dat gaat veel en veels te veel kosten. Met de extra remblokjes is mijn budget voor de motor voor dit jaar toch al ruim overschreden. Zelf doen? Ik heb uit voorzorg bij Marco vandaan een achterdeksel-pakking meegenomen. Een oliekeerring en een mechanische afdichting heb ik nog, van toen het blok open ging voor de stator-wissel. Dus toch zelf doen, met wat hulp?
Van Theo mag ik zijn werkplaats gebruiken, en alle onderdelen heb ik al. Alleen, de tijd begint te dringen. Over twee-en-een-halve week is het vertrek naar Spanje, naar Santiago de Compostella en Finisterre.

Is er nog tijd?

Het antwoord is kort en simpel: Nee. Er is geen tijd om de oliekeerring te laten vervangen. En, na inspectie en vergelijk met zijn eigen CX500 met oliekeerring lek, zegt Theo J. "nou, als dat alles is". En daar heeft hij natuurlijk ook wel weer gelijk in, bedenk ik me, kijkend naar de toch veel grotere hoeveelheid lek-olie die op het achterdeksel van die CX ligt. Daarbij vergeleken is de hoeveelheid olie die de 'Rode Rakker' verliest te verwaarlozen. Dus niet uit elkaar, en gewoon de olie een beetje bijhouden. Em mocht het toch mis gaan, dan heb ik de benodigde onderdelen in elk geval bij me, op reis naar dat verre Santiago.

En dus krijgt de CX het eindoordeel: Goedgekeurd voor Santiogo.


Van de motor kan ik in elk geval op aan. Blijft over mijn hoofd........





Vorig - TomTom toestanden
Vervolg - Het Vertrek