Terug naar de Technische pagina


Achterlicht defectje




Het achterlicht doet het niet. Waar kan dat aan liggen. Want als ik het contactslot van de CX op 'p' zet, dan gaan het achterlicht wel aan. Dus de lampen en de massa verbinding zijn in orde. Rara wat is er aan de hand.

De plekken waar het fout kan gaan zijn er nogal wat. Ik probeer hier het schema zoals dat bij mijn CX500z is, uit de doeken te doen. Wie het schema erbij wil halen kan hier terecht.



draden
... het licht doet het niet ...



Het Achterlicht

Het contact staat op ON, lichtschakelaar op ON

Vanaf de accu komt een rode draad naar het contactslot. Als het slot is ingeschakeld dan zijn de contactpunten BAT (accu) en IG1(ontsteking1) van het contactslot doorverbonden, en de contacten TL1(taillight1) en TL2(taillight2) van het contactslot ook.
De spanning gaat dus van de accu via BAT naar de connector IG1. Vandaar verder met een zwarte draad (zwarte draad betekend hier 'spanningsvoerend na contactslot') via de rode blokstekker naar o.a. de licht schakelaar. Als we de licht schakelaar op AAN zetten, of op P(position light) wordt IG1 doorverbonden met TL(taillight).
(beschrijving koplamp hieronder)

Vanaf deze schakelaar gaat vervolgens een bruin/zwarte draad via het rode stekkerblok naar het groene stekkerblok, om vandaar, nog steeds met de kleur bruin/zwart het zekering kastje bovenop het stuur te bereiken. Na de zekering van 10Amp. is de draadkleur bruin/wit. Deze bruin/witte draad gaat via het groene stekkerblok terug naar het contactslot, naar contactpunt TL1. We hebben al gezien dat TL1 is doorgeschakeld in het contactslot naar TL2. Vanaf punt TL2 op het contactslot gaat een bruine draad (die vlak na het contactslot gesplitst word) naar het achterlicht en naar het parkeer/positie-licht in de koplamp. Zowel de draad naar achteren als de draad naar voren gaan ook via een extra plugje, eentje in de koplamp, de ander bij het achterlicht. Na de lampen gaat de stroom via een groene draad naar massa.

Maar waarom gaat het achterlicht en het positie-lampje in de koplamp wel aan als we het contactslot op 'p' zetten?
Omdat dan de spanning van de accu dan rechtstreeks in het contactslot van contactpunt BAT naar contactpunt TL2 geleid wordt. En contactpunt TL2 is, zoals we hierboven zagen, rechtstreeks verbonden met deze twee lampen.

De Koplamp

In het geval van de lichtschakelaar op AAN wordt er ook spanning toegevoerd aan het contact HL(headlicht). Via een geel/zwarte draad, het rode stekkerblok, weer een geel/zwarte draad en het groene stekkerblok gaat het naar het zekeringkastje op het stuur. Vandaar, na de zekering, verder als een zwart/blauwe draad naar de zwarte blokstekker in de koplamp. De blauw/zwarte draad komt uit op het linker handvat, op het punt B2 van de 'dimlicht-groot licht schakelaar'. Hoewel op de meeste schema's hier drie standen zijn afgebeeld, heeft deze schakelaar in de praktijk slechts twee standen, HI(hoog) en LO(laag). Afhankelijk van de stand van de schakelaar wordt er spanning naar het HI of het LO contact gevoerd. Spanning op het LO contact geeft via een witte draad naar de koplamp dimlicht, spanning op het HI contact geeft via een blauwe draad groot-licht, waarbij ook het blauwe lampje op het dashboard van de CX aan gaat. En ook hier gaat de spanning naar massa via een groene draad.

O ja, mijn achterlicht. Het bleek dat, na de laatste keer contactslot schoonmaken en uit- en inbouwen, dat de bruin-witte draad niet voldoende aan gedrukt was in het contactslot, en slecht contact maakte. Daarom werkte het achterlicht het ene moment wel, en als ik over een hobbel ging weer niet, of juist andersom. Je moet het maar weten.....



schakelaars
schakelaar schema



Wat in de technische pagina's beschreven staat hoeft niet altijd de enige manier, werkwijze, of zelfs juiste opvatting te zijn. Ook de schrijver van deze pagina's heeft zijn beperkingen, en kan nog veel leren van en over de CX500 en aanverwante motoren.
Pas toe wat je kunt gebruiken, maar gebruik vooral je gezonde verstand. De schrijver van deze pagina's kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor mislukkingen, storingen, fouten of domme pech.

Terug naar de Technische pagina