Terug naar de Technische pagina


De bougiekap


Over de bougiekap is in de loop der tijd erg veel geschreven, en niet alleen op het forum van de Dutch Honda CX-500 club.

De meest gestelde vraag is: hoe zit dat met die veertjes?

De CX500 is een motor ontwikkeld zo ergens in 1975, en op de markt gekomen ergens in 1977. En in die tijd waren er maar erg weinig ontstoorde bougies te verkrijgen. Nu, anno 2009, is een bougie zonder ontstoring nog wel te vinden, maar het meest gebruikt is de ontstoorde bougie, met een extra 'R' in de aanduiding. Deze 'R' betekend resistor, weerstand. En deze weerstand wordt geplaats om minder storing te veroorzaken in dingen als transistor-radio's. De vonk die uiteindelijk door de bougie wordt geleverd kan bij niet-onstoorde bougies een geknetter in de radio-ontvangst veroorzaken.
De Honda technici waren zich terdege bewust van het probleem, en plaatsten daarom in de bougiekap van de CX500 een weerstand van 5K ohm. Dit was voldoende om de motor te 'ontstoren'.


... opengewerkte bougie kap ...

Vandaag de dag worden de meeste bougies met weerstand geleverd, herkenbaar aan een extra 'R' in de type aanduiding. Dat betekent voor de CX, dat een bougie met een weerstand geplaatst wordt in een kap die ook al een weerstand heeft. En dat is dan een dubbele hoeveelheid weerstand.
Op zich zou dat niet zo heel erg zijn. Maar het wordt wat vervelender als we gaan kijken wat er nou gebeurt. Vanaf de bobines komt een hoeveelheid energie. Die energie springt over tussen de centrale electrode van de bougie en het metalen bougie-lichaam, wat de electrische massa van de bougie vormt. Wanneer nu een teveel aan weerstand in de toevoerleiding naar de bougie is geplaats, zal de uiteindelijke vonk ook minder energie bevatten, en dus minder goed ontsteken. Minder goed ontsteken geeft een minder goede verbranding van het benzine/lucht mengsel in de cilinder met als gevolg o.a. slechter lopende motor, meer rest stoffen in de uitlaatgassen, en een hoger verbruik.

Dus de CX heeft een dubbele weerstand, gedeeltelijk in de bougie, gedeeltelijk in de bougiekap. Maar hoe krijgen we dat dubbele eruit. Één oplossing is andere, niet ontstoorde bougies gebruiken. Maar een andere oplossing is de gouden tip van Ouwe Jan.
Ouwe Jan sleutelt al jaren aan de CX, en de motor heeft nog maar heel weinig geheimen. Hij is degene die een goedkope en goede oplossing vond voor het dubbele weerstand probleem.


Het verhaal van de weerstand en de veertjes




... bougie kap en onderdelen ...



LET OP: de onderstaande beschrijving komt overeen met de bougiekap die ik zelf uit elkaar heb gehaald. Het is mogelijk dat een andere kap andere onderdelen bevat.

Wanneer we aan de onderkant in de bougiedop kijken, dus in het gat waar de pen van de bougie in gaat, zien we een messing bus. In de rand van deze bus zitten twee zaagsneden. Hier kan een schroevendraaier in gestoken worden, waarna het mogelijk is om deze bus los te schroeven.

Als deze bus los is, vallen er diverse onderdelen uit de bougiekap (A).
(B) - de bougie dop
(C) - de weerstand
(D) - de vulstift
Twee andere onderdelen zitten in de kap ingegoten, namelijk (E) 'de hoek' en (F) de 'bougiekabel aansluiting'

Maak nu eerst de boven- en onderkant van de vulstift schoon. Maak ook de bovenkant van de bougiedop schoon. Door de veelal hoge ouderdom van de CX en diens onderdelen kan hier oxidatie opgetreden zijn, waardoor de weerstand nog veel en veel hoger wordt. Ik heb bougiekappen gehad die zo aangeslagen waren dat er geen electrische verbinding tussen de bougiekabel aansluiting en de bougiedop mogelijk was.

We nemen nu een balpen veertje (G), en trekken dat indien nodig iets uit, zodat het iets langer wordt als de weerstand die zojuist uit de bougiekap is komen rollen. Nu wordt de vulstift weer in de bougiekap geplaatst. Daarna wordt NIET de weerstand, maar het balpenveertje in de bougiekap geplaatst. Tenslotte wordt de bougiedop weer vastgeschroeft, volgens het vast-is-vast principe. De weerstand krijgt een mooi plaatsje in de bak met "overbodig spul".

Ouwe Jan vertelde me dat er ook bougie doppen zijn, waarbij de vulstift is vervallen. In plaats daarvan is er in deze bougiedoppen een lange veer geplaatst, om zodoende de electrische verbinding te waarborgen. Bij dit type bougiedoppen is het niet nodig om een balpen veertje te plaatsen, maar is het voldoende om de weerstand te verwijderen en de aanwezige veer uit te rekken tot voldoende lengte.

En zo haal je dus de weerstand uit de bougiekap, en zo zet je dus veertjes in de bougiekap

Met dank aan Ouwe Jan


Wat in de technische pagina's beschreven staat hoeft niet altijd de enige manier, werkwijze, of zelfs juiste opvatting te zijn. Ook de schrijver van deze pagina's heeft zijn beperkingen, en kan nog veel leren van en over de CX500 en aanverwante motoren.
Pas toe wat je kunt gebruiken, maar gebruik vooral je gezonde verstand. De schrijver van deze pagina's kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor mislukkingen, storingen, fouten of domme pech.
Terug naar de Technische pagina