Terug naar de Technische pagina


De DIODE in het startcircuit




grafiek
... vereenvoudigd start circuit ...

In het start circuit van de CX500 is een diode aangebracht. Maar waarom zit dat ding daar. Is zoiets niet totaal overbodig?

Niet echt, nee.

Als we het schema volgen dan kunnen we zien dat zodra de neutraal- schakelaar in de 'inschakel' stand staat het groene 'neutraal' controle lampje aan gaat. Wordt daarna de start-schakelaar ingedrukt, dan gaat er een stroom lopen vanaf 12Volt, door de start-schakelaar, door het startrelais, door de diode, door de neutraal-schakelaar naar massa. Het relais trekt aan en de CX start (hopelijk).

Tot zover geen gedoe, en alles gaat zoals het hoort. Maar soms, heel zelden hebben zelfs CX rijders voor het verkeerslicht wat haast, en als het licht op groen springt willen ze er met hun motor vandoor schieten, met als gevolg... juist: te snel gekoppeld en de motor slaat af, en daar sta je dan met je goeie gedrag en je CX, het schaamrood om de kaken gelukkig verborgen door de intergraal- of systeemhelm.

Dan wil je zo snel mogelijk weer weg, want het is niet stoer of cool, zo'n blunder, en de auto's achter je worden ook ongeduldig als je met linkervoet naar de neutraal/vrij stand zit te zoeken.

Door de koppeling in te trekken wordt er ook een schakelaar ingedrukt, de koppelings schakelaar, of beter gezegt de tweede nulstand schakelaar. Door deze schakelaar in te drukken (dus door de koppeling aan te trekken) maken we een tijdelijke verbinding tussen het startrelais en massa. Nu kan de CX weer gestart worden, en kunnen we alsnog proberen zonder al te veel opzien te baren bij het verkeerslicht weg te komen.
Goed, maar waarom dan die diode?

Omdat, als die diode er niet zat, je elke keer dat je de koppeling in zou trekken, het groene 'neutraal' lampje ook een verbinding met massa zou krijgen, en dat is best lastig, want zie dan maar eens de echte neutraal/vrij stand te vinden.
Door de diode kan in sper-richting geen stroom vloeien, dus zal door het intrekken van de koppeling hendel het neutraal lampje niet aangaan.






Wat in de technische pagina's beschreven staat hoeft niet altijd de enige manier, werkwijze, of zelfs juiste opvatting te zijn. Ook de schrijver van deze pagina's heeft zijn beperkingen, en kan nog veel leren van en over de CX500 en aanverwante motoren.
Pas toe wat je kunt gebruiken, maar gebruik vooral je gezonde verstand. De schrijver van deze pagina's kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor mislukkingen, storingen, fouten of domme pech.
Terug naar de Technische pagina