Terug naar de Motorpagina


SJK 2010 - Dag 3

SJK 2010

Sint Jansklooster 2010


Proloog        Dag 1        Dag 2        Dag 3        Epiloog


Ondanks dat ik geen ontbijt-dienst hoef te draaien op deze zondagmorgen ben ik toch redelijk vroeg wakker. Ik kijk op mijn klokje, krab even over mijn bol, besluit dat 6 uur in de ochtend veels te vroeg is, en draai me dan nog maar een keertje om.

Maar om kwart over zeven is het toch tijd om op te staan, en langzaamaan alvast wat in te pakken, van de ongelofelijke zooi die ik steeds met me mee sleep. Dat het allemaal op de motor past is elke keer weer een wonder. Eenmaal buiten de tent krijg ik bezoek van Henk, even later vergezeld van Sieds. Henk is erg nieuwsgierig naar mijn Khyam-tentje, maar vind dat je erg toch wel een hoop geld voor neer moet leggen. Daar heeft hij natuurlijk wel gelijk in, maar dan heb je ook een tent waar je de eerste jaren feitelijk niet meer naar hoeft om te kijken. Een tent die zelfs een onervaren kampeerder als ikzelf binnen twee minuten kan opzetten. De twintig seconden die mogelijk zijn haal ik nog niet, maar wie weet.....


khyam-tentje
... nieuwsgierig naar mijn Khyam-tentje ...

Zoals gezegd hoef ik niet te helpen met het ontbijt. En zo sta ik dan weer eens aan de andere kant van de tafel, gehoorzaam mijn bonnetje in te leveren, netjes in de rij voor koffie, brood en een eitje. De cateraar heeft duidelijk iets te horen gekregen want aan het einde van het ontbijt is er meer dan genoeg brood en beleg over, ja, zelfs meer als dat we de vorige dag te kort kwamen. Moeilijk, precies inkopen voor zo'n grote groep. Dan begint de grote aftakeling van SJK. Lampen, lichtsnoeren, electra, banken, tafels, tenten. Alles moet weer ingepakt, weer opgeruimd en weer meegenomen worden. Een klein legertje medewerkers pakt aan, en veranderd het SJK-camping terrein weer in een gewoon weiland. Snoer voor snoer, tent na tent, bank na bank. Één voor één worden de grote tenten opgevouwen, zodat we, in geval van regen, toch steeds een plekje droog houden voor het vouwen van die gigantische tentdoeken.


tentdoeken
... tent na tent ...

Maar de regen blijft gelukkig uit. Pas on kwart over elf vallen er een paar druppels, amper de moeite waard. Op dat moment is het middenterrein al grotendeels leeg, en zijn de meeste motoren die er nu nog staan de motoren van de vrijwilligers. De restanten van de barbeque worden opgeruimd, de liters frisdrank en kratten bier die zijn overgebleven verrekend met de cateraar, en langzaam, één voor één, nemen ook de vrijwilligers afscheid, bepakken hun motoren, en na nog een laatste zwaai naar de steeds kleinere groep achterblijvenden, vertrekken ze naar huis.

Michael, Maria en ik rijden weer samen naar Ede. Als wij, gevolgd door de Linschoters van het terrein afrijden is er nog maar één tentje, en ook Theo vU. zal niet lang na ons vertrekken. De Linschoters gaan via Vollenhove en de A6, wij via de N50 en de A50. Een zwaai, en onuitgesproken woorden als tot ziens en tot gauw en wat een geweldig weekend, alles verzameld in een enkele zwaai met een arm.

Er staat een straf briesje, deze dag, en bovenop de Eilandbrug heb ik toch een beetje moeite om een rechte koers te houden. Maar alles gaat goed, en met een rustig gangetje rijden we naar de A50 toe. Daar gaat het gas erop. Tenminste, dat is de bedoeling. Maar deze CX heeft toch ergens wat kuren, en komt niet boven de 110km/h uit. En dan zie ik de toerenteller. De problemen beginnen bij 5500tpm, En dat is een duidelijk teken, want dat betekend: stator-problemen. Toch twijfel ik, want wanneer ik nogmaals probeer om sneller te gaan, en daarbij heel erg vooorzichtig de snelheid opvoer, dan komt de CX tot 120km/h. bij een 6000tpm. Even het gas dicht, en daarna weer op snelheid proberen te komen geeft meteen weer een terugval tot 100km/h, of nog minder. Even naar de kant, bij de volgende afrit. Na overleg met Michael besluiten we binnendoor verder te rijden. Dus wordt het Epe, Vaassen, Apeldoorn en tot slot Ede. Zolang ik geen poging deed om flink door te trekken bleef alles netjes werken. In Ede nog een kopje koffie bij Michael en Maria, en dan naar huis, waar ik de CX naast zijn tweelingbroer zet. Zo, het einde van een onvergetelijk SJK 2010.


Proloog        Dag 1        Dag 2        Dag 3        Epiloog


Terug naar de Motorpagina