Terug naar de Motorpagina


Vechta 2012, zaterdag


Proloog        Dag 1        Dag 2        Dag 3


Het lijkt wel een gewoonte, bedenk ik me, als ik om half zes wakker wordt. Ik heb lekker, en lekker warm geslapen, en het kussentje heeft zich uitstekend gehouden. Maar toch al wakker, en wat ik ook probeer, de slaap wil niet meer komen. En ja, wat de je dan? Ik ga dan douchen, en op die manier fris aan de dag beginnen. Een kwartiertje later (het kan ook een half uur geweest zijn) sta ik weer buiten de douches. Zo, en nu? Nu is het tijd voor wat fotootjes vindt ik. En ook voor een snelle telling van de aanwezige CX-en en andere motoren. Ik kom tot het respectabele aantal van 186 Honda CX-en en CX-achtigen, en ruim 80 andere typen en/of merken. Niet zoveel als eerdere jaren, maar dat kan ook liggen aan het weer, en het EK, en misschien wel aan beiden.

Honda CX en GL
... Honda CX en GL ...

Maar goed, nu het grootste gedeelte van 'Vechta' nog slaapt, ga ik ook maar even kijken of de slaapzak nog lekker ligt.

Kennelijk wel, want om kwart voor acht wordt ik weer wakker, en na een partijtje uitrekken en geeuwen voel ik me weer een heel ander mens. Beter misschien niet, maar wel anders. En trek heb ik ook wel. Gelukkig is het nu acht uur, dus mag ik aansluiten in de rij voor het ontbijt. Nu er minder bezoekers zijn is de rij ook korter. Maar, als ik in redelijke mate mezelf voorzien heb van verse broodjes en beleg en koffie, kijk ik even in het rond. Ondanks een kennelijk lagere opkomst zijn de aanwezige tafels en banken kennelijk allemaal al 'bezetzt' door onze Duitse gastheren. Ik kijk dat twee tellen aan, en met de minder goede ervaringen van alle vorige ontbijt-bij-Vechta's in het achterhoofd is het besluit snel genomen. Ze bekijken het maar. Bij het kampvuur, wat na deze nacht nog steeds zacht nasmeult, is ruimte zat.

Een bank wordt mijn tafel, een lagere bank mijn zitplaats. De zon komt er een beetje bij, en het ontbijt smaakt prima. Meer Nederlanders vinden hun weg naar deze provisorische eetzaal. Het enige wat een beetje hinderlijk is, is de rook van het vuur, die, dwalend in de wind, de ene keer hier, en een andere keer weer daarheen drijft. Het draagt bij aan de authetieke Vechta-beleving, denk ik maar.......

provisorische eetzaal
... provisorische eetzaal ...

dwalende rook
... dwalende rook ...

Na het ontbijt kijk ik eens op de klok, die aangeeft dat het tijd is voor mijn 'koffie-afspraak' met Beussie. Hij is nauwelijks wakker, maar heet me toch welkom in zijn camper-bus-tent, en verdwijnt dan om water te halen. De koffie wordt gemaakt, en een gezellig koffie uurtje volgt, zeker als Michael ook nog even langs komt.

Na het koffie uurtje loop ik wat rond, maak met deze en gene een praatje, kijk hoe Michael de knipperlichten op de Goldwing van Coen veranderd, laat de accu van de camera opladen, kortom, ik keutel wat rond. Totdat ik merk dat ik van al dat gekeutel, en van de uurtjes slaap die ik toch gemist heb, best wat moe aan het worden ben. Daarom wordt de tent opgezocht, en op de slaapzak liggend, want het begint al lekker warm te worden, doe ik nog even een schoonheidsslaapje. Wakker geworden gaat het gewoon verder, met een praatje links, een frisdrankje rechts, gewoon ontspannen nietsdoen.

We gaan, zo wordt besloten, naar Dämme aan de Dümmersee, om vanaf daar de algehele toertocht terug naar Vechta mee te rijden. Wel moeten we langs het tankstation, niet alleen omdat sommigen willen tanken, maar ook omdat er lampjes voor de nieuwe knipperlichten van de Goldwing nodig zijn. Ik vertrouw alleen het weer niet zo, en doe voorzichtigheidshalve toch maar de regenbroek aan.

Niets staat het vertrek naar Dämme in de weg. Lieke, Chantal, Willem, Michael en Coen maken deel uit van de groep, die nog een paar andere deelnemers heeft. Voorop rij ik, en ik volg de TomTom, die me het vorige jaar ook al zo netjes en op tijd naar de Dümmersee heeft gebracht. Maar er zijn er aan aantal die eerst willen tanken, dus in plaats van linksaf, gaan we rechtsaf, naar het Aral-station in Vechta.

Als degene die dat willen hun machine weer vol hebben zitten met benzine, en de lampjes voor de Goldwing zijn geplaatst, gaan we echt op weg. TomTom wijst braaf de weg die ik ook wil gaan, dus daar is geen probleem. Ook als we de weg opdraaien in de richting Diepholz gaat alles van het spreekwoordelijke leien dakje. Totdat.....

Voorop in zo'n stoet krijg je geen waarschuwing van de man voor je, want die is er niet. Ineens komt er een windvlaag van rechts, die mij met motor en al een zwiepert naar links laat maken. Da's wel even schrikken, maar zonder tegenliggers is er niet zoveel aan de hand, nu ik bijna op de verkeerde weghelft zit. Het is wel een aanduiding voor het verdere verloop van de reis, want de wind blijft eigenlijk continu waaien. Het voordeel daarvan is wel dat er weinig echte vlagen zijn, maar het is zwaar werken. Achter me zie ik af en toe een andere motor ook wat moeite hebben met de wind, en ik hou de snelheid, voor mezelf maar ook voor anderen, aan de lage kant, en kom niet boven de 80 uit. Ervaren rijders passen zich in zo'n situatie aan bij degenen die er meer moeite mee hebben. De wind blijft aanhouden, en komt eerst van rechts, dan van voren, en dan,op het laatste stuk weer van rechts. Maar dan zijn we er ook bijna.

Met een innerlijke zucht van opluchting rij ik het laatste stukje naar de verzamelplaats, en zoek op het eerste de beste parkeerterrein een plaatsje uit. Zij-standaard uit, en dat is dat. Naast en achter me komt de rest van de groep tot stilstand, en parkeert de motor. Lieke, die door een auto-ongeluk lang niet heeft gereden, en nog steeds last heeft van de gevolgen van het ongeluk, en Chantal, die niet zo lang haar motor rijbewijs heeft hebben het op dit stuk, met al die wind, zwaar gehad. Maar ook meer ervaren rijders als Coen, en in mindere mate ikzelf, ook wij vonden het een flink stukje wind op de weg hier naar toe.

Maar nu we hier staan te kijken komt er iemand naar ons toe. De verzamelplaats voor de toertocht is nog een aantal meters verder, op de volgen de parkeerplaats. Dus stapt iedereen weer op, en rijden we nog wat verder voordat we weer parkeren. Nu zijn we er echt, hoop ik. Jas uit, regenbroek uit, en bij het toilet van het restaurant even gevolg geven aan de roep van de natuur. Zo, dat lucht op.

Ik vind de anderen terug bij een tafeltje, waar zij zich buigen over de vraag: een ijsje, of een visje. De meningen lopen uiteen, en ik kies voor een ijsje. Tijdens het wachten op het vertreksein wordt er wat gekletst, kennissen begroet en foto's gemaakt, en zo gaat de tijd verder.

verzamelplaats
... verzamelplaats ...

een ijsje
... een ijsje ...

Kaithlyn wil bij mij achterop op de “Rode Rakker” tijdens de terugweg, en er wordt opgemerkt dat Lieke haar handen dan vrij bij eventuele windstoten. Ik hou de opmerking dat het al minder waait voor me, want ik vind het best leuk, een keertje met zo'n passagier te rijden. Dus dat is geregeld.

Tegen drieën worden de eerste motoren gestart. De afspraak is dat Coen voor Lieke, en ik daar weer achter ga rijden. Het kost wat moeite om precies zo uit te komen, want natuurlijk willen al die motorrijders tegelijk weg, maar het lukt, ook omdat ik het even netjes aan een Duitse rijdster vraag, die mij daarop vriendelijk laat voorgaan.

Dus we zijn op weg. Bij de eerste bocht staat Theo van U. foto's te maken van de passerende motoren. Hand opsteken, heel even, en dan de bocht door. De weg naar het terrein van de BDKJ is dezelfde als het laatste jaar, en heeft voor mij weinig verrassingen. Ook de wind is een stuk minder geworden. Bij het verkeerslicht wat het vorig jaar voor een probleem zorgde staat nu de motoragent, die tot hier aan toe voorop heeft gereden. De overige rotondes en afslagen worden zonder problemen genomen. Het blijft toch apart, om zomaar door rood te kunnen rijden, en overal voorrang te hebben.

Bij de ingang staat een bekend figuur te kijken naar al die motoren die het terrein oprijden: Frans Brinkcx. Toeteren, zwaaien, en we zien elkaar straks wel weer. Eerst moeten de motoren allemaal weer op hun plaats gezet worden op het grote middenterrein. En als dat karwei geklaard is vind ik het tijd om even de tent in te duiken, even bij komen van de belevenissen.

Terwijl ik wat lig te doezelen in de tent hoor ik Michael ineens zeggen dat het touwtrekken gaat beginnen, en of er nog een Nederlands team is. Nee, eigenlijk niet, maar ter plekke wordt een touwtrekteam samengesteld, en meteen daarna hoor ik iedereen weggaan, naar het touwtrekken toe.

In mijn beleving zijn ze ook vrijwel gelijk weer terug, maar dat komt omdat ik even heb geslapen. En nog steeds heb ik niet veel zin om de ogen open te doen, en luister ik maar naar de flarden van de gesprekken die ik zo nu en dan opvang. Na een tijdje vind ik dat ik niet langer kan blijven liggen, en kruip de tent weer uit om me bij het gezelschap te voegen. Het wordt een genoeglijk uurtje.

Een half uur voor de prijsuitreiking komt één van de organisatoren naar Coen toe. Het verhaal wat hij houd komt er op neer dat Theo van U., de 'coach' van het Dutch-CX touw-trek-team, een klacht heeft ingediend bij de touw-trek commissie, en na overleg met de internationale touwtrekbond in Geneve (ahum) is de klacht gegrond verklaart. Bij de laatste wedstrijd, de finale, stond een Duitser, geen deelnemer aan het trekken, en geen coach, in het vak van de Nederlanders het andere team aan te moedigen, en Theo's opmerking was dat de Dutch-CX-ers zich daardoor niet goed konden concentreren. Derhalve: diskwalifikatie van het Duitse team, en dus zijn de Nederlanders kampioen touwtrekken. En of iedereen maar bij de prijsuitreiking wil zijn. Danke schön.

De prijsuitreiking is dit jaar een kwartiertje eerder dan andere jaren, want “der Manshaft” speelt straks de eerste wedstrijd op het EK. Een hartelijk welkom, en een kort moment stilte voor degenen die niet meer onder ons zijn en nu “op een hemelse CX rijden.” Dan komen de prijzen aan de beurt. En zoals elk jaar heeft de organisatie weer een reeks uiteenlopende prijzen en categorieën gevonden. Het is altijd weer een verrassing welke prijzen de organisatie deze keer heeft bedacht.

Een bijzondere prijs gaat naar de ontwerper en bouwer van de Wing-o-lator, een rollator met een GL kuip er op. Metertjes voor de snelheid, bloeddruk, alcohol promilage en dergelijk maken het geheel af. En natuurlijk niet te vergeten de p[lek voor het bier, en de urinaal.... Een CX voor de erg ouderen onder ons, en laten we hopen dat we die nog heel lang niet nodig hebben.

Dan een verrassing, tenminste voor de meesten. De winnaars van het touwtrekken is niet een Duits team, maar het Nederlandse team van Captain Coen. Ook Michael, die de uitleg van de organisatie heeft gemist is verrast. Met een paar woorden leg ik de situatie uit, en dan moet hij al naar voren voor de medaille. Voor de tweede keer gaat de prijs voor het touwtrekken naar Nederland!

eerste prijs touwtrekken
... eerste prijs touwtrekken ...

Er is nog een prijs voor de man die van veel activiteiten de betaling regelt. Hoe het precies zit ontgaat me, en Coen's vertaling heeft het over andere dingen als dat ik in het Duits begreep. Maakt ook niet zoveel uit. De man is er blij mee.

Dan een prijs die naar veel CX-en hier zou kunnen gaan, een prijs voor de motor met het grootste opknap-potentiaal. Als de motor voor het podium gereden wordt is te zien dat er hier en daar best wel iets aan gedaan kan worden, maar ja, dat kun je van erg veel motoren hier zeggen.

De volgende prijs is voor de CX met de mooiste velgen. Die gaat naar een 'E' model waarvan de velgen inderdaad prachtig zijn gespoten. Dit wordt gevolgd door een prijs, nu niet voor 'het mooiste (CX) kontje', zoals vorig jaar, maar voor de mooiste voorkant. Maar als de man het T-shirt aandoet laat de blik op man's bierbuik me hopen dat de voorkant van zijn CX mooier is als zijn eigen voorkant......

opknap potentiaal
... grootste opknap potentiaal ...

mooiste velgen
... met de mooiste velgen ...

DE prijs van de avond 'Pumpe 2012' gaat naar een vrijwel originele CX500 Turbo. En dat valt aan de kant van sommige Dutch-CX-ers toch wat tegen, want zij zijn in het bezit van een minstens zo mooie, en minstens zo originele Turbo. Maar de jury heeft gesproken, en er is niets aan te doen.

Dan is het officiële gedeelte afgelopen, en na de afscheidswoorden van de organisatie gaat een ieder zijns weegs. De ene naar het kampvuur, een ander naar het bier, en weer anderen gaan in groepjes nog even 'brommers kieken', zoals sommige zouden zeggen. En er zijn er zelfs die naar het voetbal gaan kijken.

De avond gaat langzaam voorbij, een zanger zingt liedjes op het podium, en de sfeer is goed. Het is laat, al erg laat zelfs, als ik de tent opzoek, en de slaapzak inschuif. Slapen lukt niet meteen, vanwege het feestgedruis op de achtergrond, maar ook dat wordt langzaam minder, als de avond in nacht veranderd, en de sterren hun schijnsel laten vallen over een steeds leger wordend feestterrein...........



Proloog        Dag 1        Dag 2        Dag 3


Terug naar de Motorpagina