Terug naar de Motor-pagina




SJK 2013 - Dag 1

SJK 2013

Sint Jansklooster 2013


Proloog        Dag 1        Dag 2        Dag 3        Epiloog


Het is mijn bedoeling om rond 11:00 aan te komen op het terrein van het grote Nederlandse treffen, kortweg SJK genoemd. Michael, die gewoonlijk met me meerijdt, kan deze keer niet zo vroeg, en dus rij ik alleen. De koffers staan al klaar en zitten snel genoeg op hun plaats. Snelbinder er om heen en klaar. Vertrekken maar, want de benzine tank is de vorige dag al gevuld, dus dat is ook in orde. Ik besluit om de 'gewone' weg te beginnen, richting Otterlo, Hoenderloo en Apeldoorn, en dan weer eens verder te kijken.

De weg is droog, al hoewel er her en der wel sporen van nog niet zolang geleden gevallen regenbuien te zien zijn. Maar de zon schijnt, en het bos geurt met de frisse geuren van pas gevallen regen. Bij Apeldoorn kies ik toch maar de A1, en daarna de A50. Ik haal wat motorrijders in, een vrachtauto, en wordt op mijn beurt ingehaald door wat ander verkeer. Over het algemeen gaat de reis voorspoedig, al is er natuurlijk altijd wel een automobilist die erg hard wil doorrijden, en dan toch even moet wachten totdat ik netjes mijn eigen inhalen heb afgerond.

De A50 gaat over in de N50, en dan is er de IJselbrug. Dan verder, want er is geen zijweg op deze verbeterde N50, tot aan Ens, ver na de Ramspolbrug. Wel is het plotseling vier-baans, en kan het gas er even op, voorbij de vrachtwagen waar ik al bijna de hele tijd achter zit. Bij Ens ga ik de N50 af. Wat rotondes verder is het linksaf, door het centrum heen. En de bordjes met 30 staan hier omdat je anders erdoor heen bent voordat je het weet. Maar dan is het naar Kraggenburg, en daarlangs, tot aan de Kadoelerweg. En die komt uit bij de brug over het Kadoelermeer, en dan rechts, links, nog 500 meter, en daar is het dan: SJK.

Ik ben, merk ik, toch nog wat aan de vroege kant. Er wordt nog ontbeten, maar ik mag aanschuiven, en maak van de gelegenheid gebruik om een koffie mee te pakken, en even bij te komen van de toch wel warme reis.

Na verloop van tijd wordt het langzaamaan tijd om in elk geval een begin met de opbouw te maken. De aanhanger wordt naar de juiste plaats getrokken, en het uitladen begint. Terwijl er druk wordt uitgeladen ga ik een begin maken met het plankjes leggen. Er moet een 'calamiteiten' pad vrij gehouden worden, en daarom wordt er, vanaf de meest op het veld staande tent, een flinke ruimte genomen, en dat wordt dan het eerste plankje. Mijn eigenste “Rode Rakker” staat al precies op die plek, dus dat is makkelijk. Tien rijen breed, en voorlopig 3 rijen diep. Dat is voor de eerste uren voldoende, en daarna zien we wel verder.

Nu is het tent bouw tijd. En weer is het eerst uitzoeken welke buis waarvoor dient. Buis “C” is een staander, dat weten we, maar “A”en “B” dan? Het komt er weer uit dat de “A” buizen de dak-armen zijn, en dat de “B” buizen de armen aan elkaar verbinden. Er zijn 10 buizen van de “A”soort, en 12 buizen van de “B” soort, het wijst zich, na wat uitzoeken min of meer vanzelf. Kruisstukken worden neergelegd en het eerste dak-frame wordt in elkaar gezet. Tentzeil erover heen, en de poten gaan eronder.

Als het dak van de eerste tent omhoog gaat is er al begonnen aan het frame van de tweede tent. Het is dan dat ik het begin van een probleempje begin te zien, maar het tempo van opbouwen is zo hoog dat ik er even niet tussen kan komen. Pas als alle drie de frames, met dak er op staan is er de mogelijkheid om te vragen: “moeten er geen kop-wanden in?”

Euh, ja, eigenlijk wel, maar de nok van de tenten is nu te hoog om er zomaar bij te kunnen. Misschien lukt dat nog met de aanhanger waarmee Erik zijn “CX-trike” naar SJK heeft gebracht? Met vereende krachten wordt die vrij zware aanhanger naar de tenten getrokken, en staande op de aanhanger kunnen we net bij de ophangpunten van de kop-wanden komen. Een puntje voor de volgende keer. Eerst de kop-wanden vastmaken, dan pas omhoog met het dak. Het dakzeil wat in de naden tussen de drie tenten hangt wordt strak opgerold, en tussen de buizen vastgeklemd. Bij regen zal er dan geen water tussen de tenten door druppelen, alleen aan de uiterste einden van de tent. En als ook de palen strak tegen elkaar zijn aangetrokken, en de zijwanden zijn aangebracht, dan is het onderkomen voor de komende dagen gereed. Het is vlak voor 14:00 uur als de tenten klaar zijn. We zijn mooi op (het niet bestaande) schema.

als de tenten klaar zijn
... als de tenten klaar zijn ...

Nadat de grote tenten zijn opgezet is het de beurt aan de drie kleinere party-tentjes, één voor de registratie, één voor de bar, en de laatste voor de club-shop. Ook de verlichting in de grote tenten wordt aangebracht, hoewel het naderhand nog wel iets aangepast moet worden. Tafels en banken worden aan de inventaris toegevoegd, en zowel de koelwagen als de aanhanger met club spullen worden op de juiste plaats gezet. Het kost even wat tijd, maar na een uur of wat samen stevig doorwerken staat het er dan ook: SJK2013

Soms horen we een motor aankomen, maar het is niet altijd een CX. Toch hoor ik op een gegeven moment een motor stoppen, vlak bij, en volgens mij....... Als ik naar de bewegwijzerde ingang van “Het kamper Erve” loop zie ik het al: een CX die de verkeerde oprit neemt. Een schreeuw, maar kennelijk heeft de motorrijder nog oordopjes in, want hij lijkt me niet te horen. Dan maar even er achteraan. En bij de ontvangst van de camping weet ik zijn aandacht te trekken. Het is een Engelsman, die kennelijk voor het eerst naar het treffen komt, of was vergeten dat er een eigen inrit is. Ik wijs hem de weg, en loop terug naar het terrein. Als de Engelander is binnengeloodst hoor ik nog een motor aankomen. Is dat een CX? Nee, want een deftige politie BMW komt voorbij, en stopt bij de inrit van de camping. Vlak daarachter zit wel een CX, die wel bij ons moet zijn. Dan keert de politie-agent om, en komt het terrein oprijden. Het blijkt dat de CX-er helemaal op de verkeerde plek was, en aan de agent had gevraagd waar toch “Het Kamper Erve” was. En de agent, bekend in de omgeving, bracht hem keurig tot aan de camping. Dat gebeurt ook niet iedereen, met een politie escorte naar het treffen van de Dutch Honda CX-V club rijden.

politie BMW
... politie BMW ...

Dan slaat plotseling bij mij de vermoeidheid toe, en ik sta te tollen op m'n benen. Geen idee wat er aan de hand is. Ik plof in de eerste de beste stoel bij Coen en Lieke in de voortent neer, hartstikke moe van, ja van wat eigenlijk? Pas als me gevraagd wordt of ik wat moet eten bedenk ik me dat ik best wel trek heb, want een middagmaal is overgeslagen, en tussen door heb ik ook niets gedronken. De goede zorgen van Lieke brengen me weer een beetje bij, maar ik blijf eventjes rustig zitten. Als ik even later wat uitgerust ben, loop ik in de richting van Beus, die met z'n Beusmobiel is aangekomen. Maar dan blijkt dat ik eigenlijk bar-dienst heb. Ik ben stomverbaasd, want dat is pas om half vier, en zo laat kan het nog niet zijn. Toch is het wel zo laat, erger nog, het is al bijna vijf uur.... Ik ben voor mijn gevoel ruim twee uur kwijtgeraakt.

Bij de CX-Shop zijn er nieuwe dingen, en daar moet ik toch even het mijne van weten. Een vest, en een 'hoodie' , cap en andere zaken. Maar het is vooral het vest wat mijn aandacht heeft. Zal ik? Of zal ik toch maar niet? Maar het ziet er warm uit, is voorzien van club-logo en dus wordt ik één van de eersten met zo'n mooi nieuw en vooral ook warm fleece vest van de Dutch Honda CX-V club. Het lukt me, wegens gebrek aan voldoende contanten, niet om direct af te rekenen, maar Theo gelooft me op mijn mooie blauwe ogen dat ik zo spoedig mogelijk zal betalen.

Steeds meer en meer CX-ers uit binnen- en buitenland hebben de weg naar SJK al gevonden. Maar ik blijf op de uitkijk naar iemand. Michael, die geen vrijaf kon nemen, zou om 14:00 klaar zijn met de ploegendienst, en dan direct naar SJK komen. Maar om 17:00 is hij er nog niet, en ik maak me een beetje ongerust. Maar dan waarschuwt Stephanie dat Michael er aan komt. Ik zie nog niets, maar even later is het inderdaad de GL650 met aanhanger van Michael. Gelukkig, weer een zorg minder. Michael wordt van alle kanten hartelijk begroet, maar, als hij even later zijn tent heeft staan is hij de eerste twee uren verdwenen, even bijkomen van een erg stressvolle dag.

meer en meer CX-ers
... meer en meer CX-ers ...

Wouter en Rembrandt hebben weer een geweldige barbecue klaargezet, om de hongerige CX-er van een warme hap te voorzien. Broodjes Hamburger, broodjes warme worst, het ziet er allemaal goed uit. Maar mijn besluit om daar straks lekker van te gaan genieten sneuvelt in de hartelijk uitnodiging van Lieke, die me vraagt om mee te eten. Voor de vorm sputter ik wat tegen, maar niet al te enthousiast. Zo begint de avond van deze toch erg mooie dag........

Tegelijkertijd met de avond valt ook de regen. Eerst zachtjes, dan meer en meer. Heen en weer rennende figuren die zo snel mogelijk hun tent dicht gaan doen, en dan ruist de eerste regenbui van deze vrijdag over het eerst zo warme veld wat vol staat met CX-en en wat andere motoren.

Vorige edities van SJK hadden op de zaterdagavond een feestavond, waarbij de muziek vanwege de ter plekke geldende zondagsrust eigenlijk om middernacht de volume knop op 'uit' moest zetten. Met hoge uitzondering werd muziek tot één uur gedoogd, maar over het algemeen struikelde de wens tot zondagsrust met de wens van de feestende CX-ers, die best tot twee uur, of later, door wilden gaan. Deze keer wordt er op vrijdag een feestavond gehouden, met, tot mijn grote verrassing een bandje wat zonder grote versterkers en luidsprekers, tussen de tafels door wandelend een groot scala aan liedjes, meezingers of niet, ten gehore brengt. Een groter volume geeft niet altijd grotere kwaliteit...

Het is niet voor iedereen weggelegd, zo'n feestje. Robin en Rowan, die per scooter en bromfiets naar Sint Jansklooster zijn gekomen, hebben er gewoon geen tijd voor. De scooter van Robin is gedeeltelijk gedemonteerd, en met de regen die gedurende de avond valt is de zorg om roestplekjes erg groot. Vol ongeduld wordt gewacht totdat KuipWillem , die onder de verlaten registratie tent zijn potje is gaan koken, klaar is met de maaltijd. Dan wordt snel de registratie tent opgehaald, en over de uit elkaar liggende scooter en de overal verspreid zijnde onderdelen neergezet. De jongens zijn tot diep in de nacht bezig om er weer één geheel van te maken.

Zo laat maak ik het niet. Om kwart voor twaalf is het genoeg geweest. Iedereen die dat wil krijgt een goede nacht gewenst, en dan is het, door de zachte miezerregen heen, tijd om de tent op te zoeken. Met in het achterhoofd de goede ervaringen van de laatste keer Vechta heb ik een uurtje geleden al een warme kruik in de slaapzak gelegd, en dat scheelt echt enorm. Na een klein kwartiertje val ik in slaap.

Zoals zo vaak op een treffen, of het nu Vechta of hier, op ons eigen SJK is, slaap ik kort, heel kort, en wordt na een half uurtje weer wakker. Niet dat het geluid uit de feesttent zo indringend is, maar het is wel aanwezig. Dan maar een paar hoofdstukken lezen over de belevenissen van Edmond Dantés, de Graaf van Monte Cristo......

Tegen twee uur wordt de muziek minder, tegen half drie gaan de meeste feestvierders hun bed of slaapzak opzoeken, en tegen drie uur ga ik maar eens kijken of een verfrissende douche tot de mogelijkheden behoord. En aldus opgefrist bereik ik een tijdje later mijn tent weer. De wekker, zowel die op de iPhone als die van de innerlijke klok wordt gezet, en dan val ik eindelijk in slaap.....




Proloog        Dag 1        Dag 2        Dag 3        Epiloog



Terug naar de Motorpagina